Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Slovenský olej existuje

.lukáš Krivošík .časopis .biznis príbeh

Spoločnosť Búšlak Oil z Dunajského Klátova vyrába bio slnečnicové oleje, ktoré predáva na Slovensku i v zahraničí. Pod vedením svojho riaditeľa, Juraja Nagya, sa firma postupne rozrastá, jej výrobky získavajú ocenenia a spolupracuje aj s akademickým prostredím.

Asi pred mesiacom zostal Juraj Nagy pri sledovaní televízie nemilo zaskočený. Vo večernom spravodajstve istej komerčnej televízie zaznelo, že na Slovensku sa síce pestujú tisíce ton slnečnice, no po podnikateľských rošádach v odvetví už všetky oleje na varenie či vyprážanie pochádzajú z dovozu. „A my sme čo?!“ Zarazil sa 55-ročný riaditeľ Školského hospodárstva – Búšlak a spoločnosti Búšlak Oil. „Boli sme teraz na výstave Agrokomplex a ľudia sa pri nás začudovane zastavovali. Slovenský olej? Veď v televízii zaznelo, že neexistuje.“

.v znamení slnečnice
Juraj Nagy je rodák z obce Trstice v okrese Galanta. Po štúdiu ekonómie v Bratislave desať rokov pracoval v spracovateľskom priemysle, v mäsokombinátoch Rača a Dunajská Streda. Neskôr prešiel ešte dunajskostredskou sódovkárňou, či štátnym majetkom Veľký Meder. Od roku 2007 je riaditeľom Školského hospodárstva Búšlak. Pomenovanie je odvodené od farmičky neďaleko Dunajskej Stredy. Tá začala po zoštátnení slúžiť na školské účely. Študenti strednej poľnohospodárskej školy v Dunajskej Strede chodili na Búšlak praxovať. V súčasnosti je školské hospodárstvo prenajímané. Študenti stále chodia, no je ich prirodzene oveľa menej. A tak v týchto priestoroch podniká súkromný podnik, ktorý si však ponechal názov Školské hospodárstvo. Búšlak Oil je jeho dcérskou firmou.
Pred pár rokmi sa rozhodli, že budú pestovať slnečnicu. Vylisovaním jej semienok vznikajú dva produkty: jednak olej a jednak výlisky, ktoré sú základným krmivom pre živočíšnu výrobu. „Máme päťsto kráv, ktoré boli v roku 2006 zaradené do ekologického poľnohospodárstva. Tie kravy je nutné nakŕmiť,“ hovorí Nagy. Firma vtedy vyrábala bio mlieko ako jediný výrobca na Slovensku. Navštívili s ním výstavu v Norimbergu, kde sa pri nich zastavil Nemec, ktorý si všimol vo vitríne výlisky zo slnečnice. „Oslovil nás, že kde sú bio výlisky, musí byť predsa aj bio olej. A urobil nám ponuku, za koľko by ho bol od nás ochotný nakupovať.“ Podľa Juraja Nagya sa v tej chvíli stal bio olej ich hlavným produktom. Na nemeckom trhu je totiž vysoko cenený. Našli tu aj odbyt pre svoje výlisky. Potom si však Juraj Nagy v jednom bratislavskom bio obchode všimol, že nemecký odberateľ spätne dováža ich olej na Slovensko, samozrejme s patričnou maržou. „Našli sme si následne vlastného dodávateľa fliaš. Nakúpili sme technológiu, ktorá olej dá do fľašky. A po pol roku sme prišli na slovenský trh so zabaleným bio olejom.“ Bolo to v roku 2010. Najskôr olej predávali v sklenených fľašiach, potom prešli aj na plastové.
Popri bio oleji predávajú aj ten konvenčný. Bio je zdravší, no zároveň o niečo drahší. Lisuje sa za studena. „To znamená, že obsahuje všetky vitamíny, ktoré slnko a príroda dali do slnečnicového semienka,“ zdôrazňuje Juraj Nagy. Firma ponúka 26 výrobkov, z ktorých viaceré boli vyznamenané „Značkou kvality SK“ a ďalšími oceneniami. Na trh prinášajú aj špeciálne druhy ochutených olejov: „Pestujeme si na vlastných poliach čili papričku a ochucujeme ňou oleje. Podobne bazalku alebo cesnak.“ Juraj Nagy hovorí, že v budúcnosti pribudnú aj šalvia či tymián.

.boj o zákazníka
„Aj keď sme na Slovensku doma, o tento trh musíme bojovať,“ hovorí Juraj Nagy. Chce, aby sa o nich dozvedelo čo najviac ľudí: „Naša snaha je zviditeľniť sa ako jediný slovenský výrobca oleja a dodávať slovenským spotrebiteľom slovenský tovar.“ Pri umiestňovaní výrobkov na trhu sprvu uprednostňoval filozofiu: slovenský pestovateľ – slovenský spracovateľ – slovenská maloobchodná sieť. „Vyhľadával som menšie siete. Malý obchod v slovenskej ruke je cenná vec a potom by v ňom slovenské výrobky nemali chýbať.“ Terno Bratislava, Moja samoška, Coop Dunajská Streda, Coop Galanta, CBA Verex Liptovský Mikuláš, Labaš Košice, Makos Bardejov, či Libex Žilina... ale výrobky z Búšlaku dostať aj v iných sieťach, napríklad Carrefour. Juraj Nagy chce postupne navštíviť aj veľké reťazce ako Tesco a Billa. Obchodní zástupcovia firmy obchádzajú po celom Slovensku aj vývarovne. „Tie, ktoré skúsia náš olej a zistia, že pri rovnakom počte jedál ho spotrebujú oveľa menej, naň okamžite prejdú.“
V Školskom hospodárstve pracuje 48 ľudí. V Búšlak Oil ďalších 14, pritom v roku 2009 tu začínali štyria. Okolo 50 dohodárov pracuje pre Juraja Nagya od marca do októbra. Vládne zvýšenie odvodov zo mzdy ho, prirodzene, nepotešilo. „Zvyšuje to naše náklady. To vedie k drahším výrobkom, čo sťažuje našu pozíciu voči zahraničnej konkurencii.“ Na druhej strane, pochvaľuje si spoluprácu s akademickou sférou, najmä s profesorom Petrom Šimonom zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Pomohol im vybrať také druhy slnečnice, z ktorých sa olej neprepáli ani pri 200 stupňoch Celzia. Spolupracujú aj so Strednou odbornou školou rozvoja vidieka v Dunajskej Strede: „Máme takú politiku, že každý rok najlepší absolvent farmárskeho smeru môže nastúpiť k nám do pracovného pomeru.“
Juraj Nagy hovorí, že slovenský poľnohospodár je spokojný nie vtedy, keď predá svoj tovar, ale keď zaň dostane aj zaplatené. Snažia sa teda vlastným dodávateľom surovín platiť hneď po nákupe. Slnečnica pre firmu sa pestuje na výmere asi 2 500 hektárov. A aké ambície má Juraj Nagy do budúcnosti? „V súkromnej rovine je to žiť zdravo a pokojnejšie, než náš rozbehaný svet diktuje. V biznise zase vytvárať výrobky, ktoré tu zostanú, aj keď sa my pominieme.“

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite