KNIHA John Irving: V jednej osobe (Slovart, 2013)
Je smutné vidieť majstra, ako zabáva publikum starými trikmi, pričom ani tie mu už nejdú ako kedysi.Tak je to s poslednými knihami Johna Irvinga. Už Posledná noc na Twited River (Slovart, 2009) bola s Irvingovými majsterštykmi (Svet podľa Garpa, Modlitba za Owena Meanyho) neporovnateľne plochá a nepravdepododne umelá. V aktuálnom románe siahol autor po záchrannej brzde: rozhodol sa svojho hrdinu vystaviť neľahkému životu bisexuála. Nezabralo to. Jednak preto, lebo o vyrovnávaní sa s vlastnou sexuálnou orientáciou už bolo napísaných viacero výborných kníh (napríklad Línia krásy od Alana Hollinghursta  či Hermafrodit od Jeffreyho Eugenidesa) a tiež preto, lebo Irving napísal jednoducho slabú knihu. Irving svoj aktuálny román preplnil homo-, trans- a bisexuálmi, pričom ich vykreslil schématicky (ako keby stále rozmýšľali len o sexe), neuveriteľne. Stále ešte vie písať pútavo, no ako keby už nemal o čom. Trinásty román Johna Irvinga je jeho najslabším.

KNIHA Ian McEwan: Operácia Medový motúz
(Ikar, 2013)
Ja viem, že ty nevieš, ty nevieš, že ja viem. Už obidvaja vieme, čo sme nevedeli. Čo s tým spravíme? Do tejto „rovnováhy“ sa dostane milenecká dvojica Serena a Tom. Serena je mladá, krásna absolventka matematiky na Cambridgeskej univerzite, naverbovaná svojím starším milencom do služieb MI5, milovníčka ľahšej literatúry. Tom je univerzitný učiteľ, ktorý sa naplno venuje písaniu a Serene. Kto s kým hrá hru? Kto naozaj miluje? Vina, odpustenie, svedomie a vyšší štátny záujem. Je Operácia Medový motúz plytký príbeh, končiaci sa návrhom na obojstranne výhodný obchod a vetou „Vezmeš si ma?“ Alebo dráma vzťahu dvoch ľudí a anglickej spravodajskej služby MI5 v období  studenej vojny? Fanúšik McEwana je zvyknutý užiť si všetky pôžitky z čítania. V tomto prípade zostávajú rozpaky. Téma, príbeh, trochu vtipu, zoznam inšpirujúcej literatúry, dokonca štýl presne taký, ako má Serena rada, vytvárajú skvelé plážové čítanie. Na McEwana je tam niečoho príliš veľa a toho mcewanovského príliš málo.
.natália Pišútová

KNIHA Braňo Hochel: Struny
(Ars Poetica, 2013)
Ani v najnovšej zbierke básní nezaprel Hochel svoj autorský rukopis. Voľným veršom, ktorý orientuje text miestami až k próze, vypovedá so zaťatosťou a tvrdosťou o zákonitostiach života. Krutosť, bezvýchodiskovosť, smútok za pominutým odľahčuje iróniou. Jeho lyrický hrdina je naladený negativisticky. Rekapituluje prežité, niekedy banuje, rezignuje, túži po návrate, aby to mohol všetko prežiť inak. Predstavy sa prudko striedajú s realitou, nízke, samozrejmé, každodenné i hriešne sa rýchlym obrazom mení na filozofické úvahy. Básnik vytvoril letoru, ktorá si uvedomuje pominuteľnosť, zložitosť vnútra, bez sentimentu vníma osud i krutú pravdu, vie, že len základné zostáva. Často ide o aforizmy či sentencie, pripomínajúce výsledok rýchleho pohybu kamery (Ešte to nemáš,/ už to nechceš.) Hochelove „struny“ s kritickým postojom voči jednoduchosti a primitívnosti, to sú až mrazivé kontrasty súčasnej doby i človečieho vnútra (Istý je len prach:/ nastane.)

KNIHA Nina V. Sinicinovová: Odysea Maxima
(Řeka)
Existujú skutočné príbehy, silné ako tie najpútavejšie romány. Presne takým je príbeh Maxima Gréka, civilným menom Michaela Trivolisa z prelomu pätnásteho a šestnásteho storočia. Je to príbeh pravoslávneho mnícha a veľkého vzdelanca svojej doby, a tak trochu aj východnej ortodoxie. Keď Turci v roku 1453 dobyli Carihrad, ocitol sa Maxim bez zázemia kedysi mocnej ríše. Pochádzal z dnešného albánsko-gréckeho pohraničia a po elitnom gréckom vzdelaní zamieril na Západ. Tak ako veľká knižnica posledného byzantského cisára, ako o tom hovorí dobová legenda. Maxim odišiel najskôr do Benátok, kde prekladal grécke knihy a školil generáciu nových západných vzdelancov, odtiaľ odišiel do kláštora na Athose a odtiaľ do Moskvy, kde grécku múdrosť prekladal do jazyka Slovanov. Jeho erudícia bola príliš jemná, obzvlášť na hrubé ruské pomery. Jeden z prekladov tak vyvolal konflikt, ktorý sa skončil jeho uväznením. Aj v cele však pokračoval vo svojej práci, vďaka čomu sa stal jeho príbeh legendou.
.jaroslav Daniška

HUDBA Bebo Best & The Super Lounge Orchestra: Mambossa
(Chinchin Records)
Bebo Baldan alias Bebo Best z Benátok upozorňuje na seba bombastickým názvom svojho projektu Super Lounge Orchestra. No po vypočutí jeho hudby mu možno s úsmevom odpustíte –  naozaj hrá „super“ lounge music. V minulosti ju neváhal ozvláštniť indickou psychedéliou.Teraz si zobral na mušku mambo a bossanovu s prímesami trip hopu, swingu, romantiky, filmovej hudby a lahodnými hlasmi rozličných hosťujúcich speváčok a spevákov na čele s úžasnou Brendou Boykin. Je počuť, že okolo neho tvoria kruh muzikanti, ktorí hrávali s umelcami ako Ravi Shankar, David Sylvian, Jan Garbarek. No neočakávajte zadumanú vážnosť. Bebo je zábavný, smeruje na tanečný parket spoločenských tancov. Album Mambossa sa začína na pláži Ipanemy, pokračuje veselou piesňou Mambo Jazz, a končí sa temperamentným funky swingom.

HUDBA Crosby, Stills and Nash: Boxet
(Rhino)
Tento boxet sa prvýkrát objavil už v roku 1991, ale stále dochádza k jeho novým vydaniam, pretože dodnes ide o najlepší výber z tvorby týchto troch výnimočných hudobníkov, ktorí sa občas ešte rozšíria o ďalšie písmenko Y, za ktorým sa skrýva ďalší skvelý pesničkár Neil Young. CSN je výnimočný nielen v tom, že obsahuje ich najlepšie nahrávky, jeho súčasťou sú skvelé raritné nahrávky, ktoré sa prvýkrát objavili až v roku 1991. Ďalším bonusom je fakt, že výber pokrýva aj to najlepšie zo sólovej tvorby Crosbyho, Stillsa a Nasha, prípadne dvojice Crosbyho a Nasha. Dohromady ponúka kompletný obraz tohto tria, ktorý sa dá označiť ako definitívny. Obsahuje všetko podstatné od tejto trojice, ktorá ako jedna z mála kapiel mohla svojou hudobnou genialitou konkurovať The Beatles.