Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

V opere Gawain zmení ľudstvo až apokalypsa

.peter Scherhaufer .časopis .kultúra

Na konci dramatického diela nájde hlavný hrdina svoju novú identitu, ale bremena morálnych dilem sa nezbaví. Vizuálne aj hudobne pôsobivú operu s ekologickým posolstvom aktuálne uvádza Salzburský festival, ktorý potrvá až do 1. septembra.

Predlohou opery Gawain, ktorú zložil súčasný britský skladateľ Harrison Birtwistle, sa stala stredoveká artušovská legenda o rovnomennom rytierovi. Autor libreta David Harsent sa v nej zaoberá otázkami chamtivosti, zbabelosti, ale aj akceptácie človeka sebou samým, odkazujúc niektorými motívmi na diela Richarda Wagnera. Od londýnskej premiéry opery Gawain v Covent Garden až po jej aktuálne prvé uvedenie na Salzburskom festivale uplynulo dvadsaťdva rokov.
Uznávaný lotyšský režisér Alvis Hermanis, ktorý pre svoju inscenáciu navrhol aj scénografiu, zasadil dej opery do neďalekej apokalyptickej budúcnosti a podčiarkol ho neprehliadnuteľným ekologickým posolstvom. Skupinky ľudí praktizujúcich kanibalizmus prežívajú ako bezdomovci v polorozpadnutých hangároch. O príčinách globálnej katastrofy sa dozvedáme z videoprojekcie, na ktorej sú zachytené reálne záplavy ničiace dediny a mestá. Príroda sa obrátila proti človeku, ktorý si ju chcel podmaniť.
V scénografii je zreteľná inšpirácia až parafráza inštalácií nemeckého sochára, performera a „provokatéra“ Josepha Beuysa. Vedľa sveta novodobých zombies, ktorých život plynie bezduchou zotrvačnosťou, vybudoval Hermanis svet dominujúcich živlov, v ktorom mystické bytosti obrástli machmi a lišajníkmi. Existenciálna scénografická bipolarita vytvára na javisku dych berúci kontrast, čomu dopomáha aj charakter sály Felsenreitschule zasadenej v skalnatom teréne miestneho kopca Mönschberg.
Hoci ide o moderné dielo, hudobne vychádza Gawain z romantických tradícií opernej drámy. Nemá však explicitné hudobné čísla sólového či ansámblového charakteru ani hudobný leitmotív, zato pracuje často s opakujúcimi sa plochami, a tie podľa významu dejových situácií variuje. Postavy opery sú väčšmi nositeľmi ideí než plnokrvnými charaktermi.
Najvýraznejší part doprial Birtwistle predstaviteľke čarodejnice Morgan Le Fay, ktorej výstupy operu rámcujú. Náročné výšky a melizmatické pasáže postavy v salzburskej produkcii bravúrne zvládla americká sopranistka Laura Aikin. Nalomený heroizmus a krízu identity hlavného hrdinu civilne stvárnil britský barytón Christopher Maltman. Hudobné bohatstvo opery spájajúcej sýte temné tóny so zmyselnými pasážami odkryl so Symfonickým orchestrom rádia ORF špecialista na súčasné hudobné drámy, dirigent Ingo Metzmacher.
Salzburské naštudovanie hudobnej drámy Gawain je nespochybniteľným dôkazom toho, že aj náročná opera v kvalitnom režijnom a hudobnom poňatí dokáže byť divácky prístupnejšia než overení klasici v nudnom prevedení a bez obsahovej interpretácie.

Autor je divadelný publicista. Harrison Birtwistle: Gawain, libreto: David Harsent, réžia: Alvis Hermanis, hrá: Symfonický orchester rádia ORF, dirigent: Ingo Metzmacher, Salzburský festival 2013.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite