FILM Revival (Réžia: Alice Nellis)
Niekedy je dôležité povedať si, čo sa od filmu očakáva. Tí, ktorí budú hľadať v novej českej komédii Revival so slovenskou stopou nejaká správu o starých rockeroch, budú sklamaní. Český film nemá rozmer dokumentov ako Searching For Sugar Man, je to v prvom rade obyčajná ľahká komédia, ktorá nie je ani tak o hudbe, ako o starnutí, ktoré sa nedá zastaviť. Štvorica kamarátov, ktorí kedysi hrali v populárnej rockovej kapele Smoke, sa po rokoch vracia na hudobnú scénu. Ľudia si ich stále pamätajú, ale nie je isté, či budú ochotní prísť aj na ich koncerty. Bolek Polívka, Miroslav Krobot, Karel Heřmánek a Marián Geišberg to však ešte raz skúsia, je to posledná možnosť, kým zubatá definitívne zaklope na dvere. Revival má zopár nedostatkov, film na niektorých miestach stagnuje a občas je aj plné klišé (tento rozmer má väčšina filmov s hudobnou tematikou), ale všetko ostatné zachraňujú herci. Dobrosrdečný Polívka, jemne šibnutý Krobot, ako aj veľmi presvedčivý  Geišberg  v úlohe slovenského frontmana, ktorý aj po rokoch naháňa ženské, nadáva a hulí trávu.

KNIHA Valentín Beniak: Žofia a iné básne
(Kalligram, 2013)
„Potvrdzovaný a zatracovaný“ básnik Valentín Beniak (1894 – 1973), „neviditeľný a neprehliadnuteľný“ autor, ktorého dielo bolo sedemnásť rokov vymazané z oficiálneho registra slovenskej poézie a neskôr „prijímané s rezervou a sprísnenou kontrolou“. Príčiny súviseli najmä s Beniakovými aktivitami a postojmi za slovenského štátu. Ján Gavura, editor knihy a autor doslovu, korigoval často deformované predstavy o živote a diele tohto básnika a prekladateľa. Zaoberá sa aj Beniakovými vystúpeniami v dobových médiách, približuje rôzne spory a polemiky (aj s politickým podtextom), autorove názory na poéziu a umenie vôbec. Gavura hovorí o osobnom a nadosobnom v jeho poézii a o širokom tematickom a žánrovom rozsahu jeho tvorby a o kontroverziách s ním spojených. Dôležitá publikácia o málo poznanom básnikovi.

KNIHA Dina Rubina: Dvojité priezvisko
(Premedia, 2013)
„Ja som v podstate človek nelyrický,” hovorí o sebe rozprávačka poviedky Takže pokračujeme!.., no podobná charakteristika by pristala aj jej autorke. V Taškente narodená a v Izraeli žijúca spisovateľka Dina Rubina v tejto tenkej zbierke štyroch poviedok rozpráva bez akejkoľvek ornamentálnej výzdoby. Prvá, najrozsiahlejšia (a zároveň aj literárne najzaujímavejšia) poviedka sa odohráva ešte v Rusku, zvyšné tri už v Izraeli, hoci hrdinami sú prisťahovalci z Ruska. Všetky štyri texty opisujú obyčajného človeka, definovaného najbližšími vzťahmi: s partnerom, partnerkou, s otcom, s matkou, s blízkym priateľom. V každom texte sa udeje niečo nečakané, čo ho nejakým spôsobom ozvláštni a zároveň definuje jeho hrdinov. Príjemné čítanie na jeden nie veľmi dlhý večer. Ale trošku tej lyriky by predsa len nezaškodilo.

HUDBA R. E. M. : Green
(Warner)
Americká kapela R. E. M. je dnes už minulosťou, no stále pokračuje v postupnom revidovaní svojho bohatého katalógu. Teraz prichádza na rad album Green, ktorý vyšiel pôvodne v roku 1988 a bol to ich prvý album kapely pre veľkú nahrávaciu spoločnosť (všetky albumy od Murmur po Document vyšli na značke I.R.S.). Názov mal evokovať ekologickú tematiku tohto albumu, ale niektorí fanúšikovia si pod menom skôr predstavili farbu peňazí s tým, že sa kapela zapredala hudobného šoubiznisu. Možno preto išlo vtedy o najviac popový album v ich diskografii, o čom svedčili spevné pesničky ako Stand alebo Pop Song 89, no pri nich nemožno prehliadnuť, že ďalšie piesne ako Orange Crush alebo You Are Everything patria k tomu najlepšiemu, čo R. E. M. kedy zložili.  Green rozhodne patrí k tým lepším nahrávkam a z historického hľadiska vydláždil cestu k albumu Out Of Time, ktorým nakoniec dobyli celý svet.

HUDBA Fuck Buttons: Slow Focus
(ATP Recordings)
Po elektronickom hluku, industriálnom techne a drone rocku nachádzame Fuck Buttons v pomalších a rozjímavejších vodách. Hlučné gitary, elektronické mašinky a čokoľvek, čo vydáva akýkoľvek brutálny zvuk, sú na ich treťom albume opäť prítomné. No Bristolčania spomalili tempo do hiphopovej roviny a oproti pôvodnému dôrazu na rytmiku sa viac sústreďujú na melodickú linku a dokonalé harmonické postupnosti. Slow Focus je tak oveľa introvertnejší zážitok. Ich nová vrstva krištáľovo čistých ostrých syntetizátorov navodzuje vizuály zo sci-fi filmov Blade Runner a Matrix. Poslucháč sa tak presúva do nesmierneho, lasermi nasvieteného, no temne nebezpečného vesmíru. Kto má chuť byť pohltený staro-novým hlukom syntetizátorov a rozvážnymi bítmi, Slow Focus je počúvanie k jeho implózii.