Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Žilinský nábytok pre Nemcov i Francúzov

.matej Gašparovič .časopis .biznis príbeh

Keď sa Peter Pallo prechádza centrom Viedne, pri niektorých luxusných nákupných centrách pookreje: „Toto sme zariadili my, chlapci zo Žiliny.“ Nábytkárska firma Vital, ktorú riadi, si buduje svoje meno v západnej Európe.

.zmena orientácie pôvodne socialistických podnikov na západné trhy nebola po transformácii jednoduchá a mnohé zavedené firmy ju u nás nezvládli. Nezriedka bola tým správnym receptom premena mamutej firmy na menšie, no životaschopné podniky s víziou, ako obrátiť kormidlo na západné trhy. Žilinský výrobca nábytku Vital patrí práve do tohto súdka.
Firma vznikla na Mikuláša v roku 1994 a založili ju manažéri firmy Drevonábytok, čo bol jeden z pozostatkov bývalej Drevoindustrie. Tento veľký socialistický podnik sa v „kupónke“ rozpadol na menšie časti. Jednu z nich noví majitelia odkúpili na splátky a pomenovali Vital. Postsocialistické začiatky firmy, ktorej predchodca bol „odkojený“ na trhoch RVHP, neboli zvlášť povzbudivé. „Väčšina vtedajšej výroby ešte smerovala na východné trhy,“ vraví Peter Pallo, súčasný generálny riaditeľ a člen predstavenstva firmy.

.expanzia ako nutnosť
Peter Pallo nepatrí medzi pôvodných majiteľov, do firmy vstupoval rok po jej vzniku, ešte ako konštruktér. Pred tromi rokmi vykráčal po firemnom rebríčku až na vrchol podnikovej hierarchie a stal sa aj desaťpercentným spolumajiteľom. Ako prvý vážny míľnik firmy spomína rok 1998, keď sa z výrobcu kancelárskeho nábytku stali zariadovateľmi kancelárskych priestorov a neskôr celých interiérov. Po miléniu prišla zásadná orientácia nielen na západné trhy, ale aj moderné trendy vo výrobe nábytku. Získali lukratívnych klientov, ako sú banky či poisťovne, a prenikli na svoje prvé zahraničné trhy do Rakúska a Francúzska. Odvtedy firma rástla a prial jej aj realitný boom.
Slovenský trh bol pre hráča, ktorý sa doma medzitým stal jednotkou vo výrobe kancelárskeho nábytku, primalý. „Boli sme nútení expandovať na zahraničné trhy,“ spomína Pallo. Museli sa obzerať po väčších a lukratívnejších oblastiach smer Nemecko, čo si žiadalo zmeniť stratégiu, keďže pre západný trh im spočiatku chýbali vyhovujúci dizajn a veľkosť. Vo firme padlo rozhodnutie o zásadnej reštrukturalizácii firmy, ktorá ich napokon priviedla k pozícii jedného z najväčších európskych výrobcov atypického nábytku pre hotely a komerčné priestory v Európe.
Pribrzdenie prišlo v roku 2008. „Naplno nás postihla finančná kríza, spojená s prepadom stavebnej výroby,“ vraví Pallo. Aj to si žiadalo reakciu, a tak pred tromi rokmi stratégiu firmy nasmerovali na takzvaný „contract furniture“, čo je výroba nábytku atypického charakteru pre hotelové či iné projekty.
„Najlepším otváračom dverí sú referencie,“ vraví Pallo. Aj tu však platia kultúrne hranice. „Musíme ich získať v každej krajine, keďže Nemca nezaujíma, aké objekty sme zariadili u nás alebo vo Viedni. Klienta z Tirolska, naopak, nezaujíma, čo riešime v Hamburgu.“
Medzi najlepšie referencie Vitalu na Slovensku patria okrem bankovníctva a automobiliek aj luxusné hotely – košický Double Tree by Hilton, trnavský Holiday Inn či backoffice bratislavského hotela Kempinski. Pochváliť sa môžu aj svojimi zahraničnými „stopami“: interiérmi hotela s moderným dizajnom Karawnkenhof vo Vilachu, londýnskeho Holiday Inn, dodávkami pre berlínsku hotelovú sieť Meininger a interiérom ďalších hotelov v Amsterdame a Rakúsku. Vital vo Viedni pripravil aj interiér pre obchodný dom Steffl či miestny obchod parížskej značky tašiek Longchamp.
V minulosti dodávali nábytok a interiéry aj do Veľkej Británie či na Island. „Prienik bol náročný a každý jeden projekt tiež,“ vraví Pallo. „Stále musíme prekonávať paradigmu firmy z ,eastbloku´.“

.porozumieť kultúre
Dnešný obrat firmy činí sedem miliónov eur, pričom päť miliónov tvorí export. Firma v súčasnosti dodáva interiér na mieru aj pre byty či zdravotnícke a priemyselné zariadenia a na Slovensku vyrába atypický nábytok aj sériovo. Zamestnáva 119 ľudí, pričom kvôli záberu na mamutí nemecký trh sú medzi nimi aj traja nemeckí projekt manažéri.
Na ceste za úspechom v zahraničí bolo podľa neho najdôležitejšie pochopiť klienta. Upozorňuje, že okrem jazyka nás od ostatných trhov delí aj kultúrna bariéra a porozumenie danému trhu, čo zmenilo aj pohľad na vnútorné fungovanie firmy: „Keď sme začali pôsobiť na francúzskom trhu, veľmi sme sa zapotili, kým sme dostali kolektív spolupracovníkov na potrebnú úroveň. A to čo sa týka zručností aj komunikácie,“ vraví Pallo. „Podobné to bolo, aj keď sme sa dostali k zriaďovaniu portfólia kórejských firiem od KIA až po Hyundai. Museli sme sa zmeniť tak, aby v príslušnom jazyku dokázala komunikovať celá firma naprieč celou jej štruktúrou – od obchodníka, konštruktéra cez projekt manažéra až po manažéra výroby.“  
Budúce plány Vitalu sa rozhodne nedržia pri zemi. Chcú sa stať najväčším výrobcom atypického nábytku v strednej a východnej Európe, s pôsobením najmä na nemecky hovoriacich trhoch. Najbližší cieľ je obsadiť trh v okolí Hamburgu a Frankfurtu. V ére globalizujúcich sa firiem však nie vždy vopred vedia, kam ich zákazník zaveje. „Občas nás pôsobisko nášho klienta vynesie do Holandska alebo Belgicka,“ vraví Pallo.
Aby dokázali držať krok, firma prešla na moderné nábytkárske procesy výroby. Trojrozmerný konštručný softvér prepojili s výrobnými strojmi a kompletnú produkciu dnes robia stroje, ovládané desiatkou konštruktérov. „Výrazne nám to zefektívnilo výrobu.“
Ďalšie vízie nábytkárskej spoločnosti spoluurčuje aj demografia: presadiť sa v segmente domovov dôchodcov bude pre starnutie Európy čoraz dôležitejšie, preto na to nezabúdajú ani vo Vitale. „V krajinách Beneluxu a v Nemecku sa do tohto segmentu vela investuje,“ vysvetľuje Pallo. Novou výzvou pre firmu tak možno bude moderný atypický nábytok pre seniorov.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite