Päť recenzií

KNIHA
Jonas T. Bengtsson: Pohádka
ODEON, 2013
Príbeh sa začína v Štokholme v deň, keď zavraždili Olofa Palmeho. Peter má vtedy šesť rokov a spolu so svojím otcom, dlhovlasým, premýšľavým anarchistom, ignorujúcim systém, sa presúva z miesta na miesto. Ustavične pred niečím utekajú. Otec synovi každý večer rozpráva rozprávku o kráľovi a princovi...  Väčšia časť Pohádky sa odohráva v Kodani, ktorá je pre malého Petra mestom tajomným, zázračným a asi aj trochu nebezpečným. Na rozdiel od autora textu na prebale nebudeme prezrádzať peripetie tejto krásne napísanej, realistickej, no pritom na symboly bohatej rozprávky. Mladý dánsky spisovateľ Jonas T. Bengtsson je majster náznakov a tušených súvislostí. Vnímanie sveta očami malého chlapca, introvertného tínedžera a dospelého muža, objavujúceho samého seba, mu umožňuje postupne meniť perspektívu a neprezradiť pritom dôležité tajomstvá. „Musím nakreslit celý svět, jinak se rozpadne,” hovorí si Peter a kreslí.

Kniha
Dobroslav Chrobák: Prozaické dielo
Kalligram a ÚSL SAV, 2013
Na vyše 600 stranách môžeme sledovať životný a literárny osud prozaika, literárneho vedca a publicistu Dobroslava Chrobáka, ktorého si možno viacerí spájajú len s prózou Drak sa vracia. Prostredníctvom výberu z autorovej tvorby, z korešpondencie a spomienok, s polemickými diskusiami i s literárnou aférou, keď niektorí literárni vedci označovali Chrobáka za plagiátora v súvislosti s jeho knihou Kamarát Jašek, určuje editor František Koli pozíciu tohto „moderného tradicionalistu“ v slovenskej literatúre. Siahol po dobových hodnoteniach, ktoré sa diametrálne líšia, čím dosiahol isté napätie, ktoré výrazne zasiahlo do genézy Chrobákovej tvorby a spôsobilo, že sa autor prozaicky odmlčal. Neprestal sa však venovať literárnej kritike a publicistike. Koli odhaľuje poetiku Chrobákovej tvorby i silnú tému protikladu prírody a civilizácie vo väčšine jeho próz. Nielen Draka sa z Chrobákovho diela oplatí čítať.
Gabriela Rakúsová

DIVADLO
UNTITLED
P.A.T. BRATISLAVA
Herečku a režisérku Slávu Daubnerovú inšpiruje tvorba výnimočných umelkýň. Po francúzsko-americkej sochárke Louise Bourgeois (Cely) a slovenskej divadelnej režisérke Magde Husákovej–Lokvencovej (M.H.L.) spracovala „osud“ americkej fotografky Francesky Woodmanovej, ktorá ako 22-ročná spáchala samovraždu. V inscenácii Untitled rekonštruuje proces vzniku jej najznámejších fotografií, ktorým dominuje samotná umelkyňa. Divadelné obrazy Slávy Daubnerovej skúmajú pocity fotografky, čomu pomáha projekcia jej myšlienok a poznámok k tvorbe. Inscenácia je bez slov, stojaca na pohybovej bravúre performerky, príťažlivej scénografii a dobre zvolenej hudbe. Untitled je sugestívny divadelný kus, ktorý na hodinu a pol vtiahne diváka do iného časopriestoru a opojí jeho vizuálne aj auditívne vnemy. Jeho názov reflektuje skutočnosť, že ani fotografie Woodmanovej nemali meno. Inscenácia však bez preháňania znesie označenie výborná.

Hudba
Depeche Mode
Delta Machine

Sony Music
Názov najnovšieho radového albumu Depeche Mode vychádza priamo z ich hudby. Delta Machine je imaginárne miesto, kde stretáva láska Martina L. Gora k americkému delta bluse s láskou k synťákom a mašinkám, ktoré sú u Depeche Mode prítomné od začiatku ich kariéry. Výsledkom je ďalší temný, komorne ladený album s piesňami s pomalšími tempami o hľadaní spásy a rozorvanosti ľudskej duše, ktorý je podľa niektorých najlepšou vecou Depeche Mode od slávneho Violatoru, podľa iných len odvarom ich starej tvorby. Možno sa pravda skrýva niekde uprostred, no treba povedať, že vďaka Gorovmu pesničkárskemu talentu, ktorý na Delta Machine žiari v piesňach Heaven, Goodbye alebo Sooth My Soul, kapela nikdy nenahrala zlý album. Na Delta Machine treba pochváliť aj speváka Davida Gahana, ktorého Broken znie ako zabudnutý, ale silný hit Depeche z osemdesiatych rokov.
.pb

Hudba
James Blake
Overgrown

Atlas / Wegart
Pred dvoma rokmi sa zdalo, že mladý producent James Blake svojím debutom spasí stagnujúcu scénu pomalej, basovo orientovanej elektroniky, nazývanej dubstep. Britský hudobník však presedlal z DJ-ingu na minimalistické klavírne balady so subtílnou dávkou elektroniky, vedené chlapčensky krehkým a súčasne plným barytonom. Blakov dar vložiť presvedčivé emócie do chytľavých motívov je na novinke Overgrown obohatený o hutnejšie vyvrcholenia a odvážnejšiu, no ustavične obozretnú produkciu. Výsledok je pestrejší, kompaktnejší, s niekoľkými prekvapeniami. Potešia piesne, nasiaknuté gospelom a soulom, strhujúci návrat na tanečný parket a éterické stretnutie s Brianom Enom. Až na občasné momenty pompézne temnej britskej drámy, pripomínajúcej The xx, a nadbytočný duet s raperom RZA, je Overgrown eklektický, kvalitne vyprodukovaný a duševne precítený návrat talentovaného, aj keď odťažitého umelca so zaujímavou budúcnosťou.