5 recenzií

KNIHA Taras Prochasko: Jinací (Pavel Mervart, 2012)
„V roce 1949 sa Anna otrávila námelem a začala vidět středověk.” Poetický román-rieka alebo alternatívne dejiny Zakarpatskej Ukrajiny? Oboje. Ukrajinský spisovateľ Taras Prochasko (1968) vyšiel z kultúrneho undergroundu. Píše poviedky, novinové články a eseje. A v roku 2002 napísal román Neprosti, čo Jekaterina Gazukina a Alexandra Stelibská veľmi výstižne preložili ako Jinací (má ísť o významovo nie úplne jasné, no pritom zrozumiteľné a zriedkavo používané pomenovanie!. Jinací je román magický, poetické metafory sa v ňom menia na skutočnosť, pričom tá akoby bola sama osebe metaforou o sile a kráse lásky, rozprávania a „zariekavania”. František, pripomínajúci svojho menovca z Assisi, Sebastián, pripomínajúci rovnomenného patróna vojakov, a tri Anny. A vrchovina pod Karpatami. „Je-li místo, je i historie,” hovorí František Sebastiánovi. Magicky napísaná, vynikajúco preložená a Jakubom Sýkorom výborne graficky spracovaná kniha.

DIVADLO Idomeneo
(Opera Frankfurt)
Opera vo Frankfurte uviedla Mozartovho Idomenea a jeho dej umiestnila do súčasnosti. Grécky panovník bojuje na Kréte so samopalmi a domov sa vracia zničený z toho, čo zažil, ako aj z dôsledkov zmluvy, ktorú uzatvoril s Neptúnom. Doma ho víta fanatický dav aj novinári, pred ktorými v zúfalstve utečie. Režisér Jan Philipp Gloger vytvára na javisku paralelné deje, v ktorých pracuje aj s práve nespievajúcimi postavami, čím opera nadobúda psychologickú hĺbku, pričom osvetľuje motivácie postáv aj ich konanie v širšom kontexte. Titulnú rolu stvárnil s istotou v hlase a s hereckou naliehavosťou tenorista Roberto Saccà ‒hosť Metropolitnej opery aj Covent Garden. Famózna bola sopranistka Elza van den Heever v postave Elektry. Prechody medzi zúfalstvom, zlosťou a hrdosťou stvárnila výrazovo sugestívne a spevácky čisto. Frankfurtský Idomeneo je obdivuhodná opera, ktorá prikúva réžiou aj komplexnými spevácko-hereckými výkonmi.

HUDBA Zlokot: Slowakische Idiot
(Slnko Records)
Najprv zvonivý zvuk z elektronickej mašinky. Cítiť v ňom rafinovanosť: Najviac by vás prekvapilo, keby nasledovala ľahká elektronická hudba do tanca. Keď sa ozve Lyrikov šepot, už viete, že to tak nebude. Pripojí sa gitara, bicie, k ľahkému cinkaniu sa pridá výživný bas. A rap ako z Modrých hôr s literárnymi textami, ktorým však nejakým zázrakom nechýba flow. Refrén o prvojazdcovi, čo počúva Devín, spieva hosťujúci Koňýk. To je prvá pesnička na prvom albume skupiny Zlokot. Super skupiny, v ktorej hrá na gitare basgitaristka Got Blues Balls?! Stanka Apfelová, basu a mašinky obsluhuje kapelník Noisecutu a čoraz vyhľadávanejší producent Erik „Losos” Horák, rapuje a spieva Lyrik z Modrých hôr. Bicie nahral Mario Marcinek, v kapele ho následne vystriedal Michal Lašán (Noisecut). Desať pesničiek ukazuje kapelu, ktorá hrá s obrovskou chuťou a dobre sa pri tom zabáva. A výborne znie. Elektronika aj gitary, rap aj spev. Všetko tam je.

HUDBA Jimi Hendrix: People, Hell and Angels
(Sony Music)
Vydavateľstvo označuje disk People, Hell and Angels za nový album Jimiho Hendrixa, čo je, ako by povedal klasik Marián Augustín Húska, zmätočná informácia. Hendrix nahral v živote iba tri radové albumy plus jeden live album, všetko ostané sú rôzne kompilácie, vyplývajúce z vetrania Jimiho bohatých archívov. People, Hell and Angels je z radu albumov, ktoré vydáva Hendrixova rodina. Na jednej strane je dobré, že sa poslucháči dostávajú k doteraz nepočutej hudbe, no treba sa zmieriť s tým, že Hendrixov geniálny duch sa na týchto „rest of“ nahrávkach objavuje len zriedka, ako v prípade úvodnej Earth Blues alebo Hey Gypsy Boy, z ktorej neskôr vznikla známa vec Hey Baby (New Rising Sun). Zaujímavo znie aj pesnička Mojo Man, pri ktorej môžeme hádať, že takto by mohol Hendrix znieť v 70. rokoch, keby osud nerozhodol inak. Zvyšok tvoria štúdiové jamy, ako napríklad Somewhere so Stephenom Stillsom, akých Hendrix nahral počas svojho života stovky. A tie sú len pre tých najotrkanejších fanúšikov.
.pb

HUDBA Rachid Taha: Zoom
(Wrasse Records)
Rachid Taha je kráľ rock'n'rai (rockovej podoby alžírskeho štýlu rai). Dvakrát som ho videl naživo. Ledva stál na nohách (alkohol?), no bol strhujúci. Na rozdiel od jeho slávnych kolegov ‒ Khaleda a Mamiho ‒ sa narodil vo Francúzsku. Obdivoval The Clash. A teraz na jeho novom albume Zoom hrá člen The Clash – gitarsta Mick Jones. Produkoval ho Justin Adams (spomeňte si na JuJu na Pohode). Hoci som voči súčasnému rocku skeptický, nový Taha ma priťahuje. Obsahuje zápalnú zmes rocku, rai, sem-tam podlievanú šansónom, surfom, tangom, ktorá iskrí a vybuchuje počas celého albumu. Páči sa mi preto celý. Ktorá skladba je najlepšia? Ťažko určiť.  Hitová Jamila?à Alebo Voilà Voilà s Brianom Enom? Alebo arabsko-country-westernová Ana?  Dokonalý album.