Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Z krízy ich dostali rakvy

.matej Gašparovič .časopis .biznis príbeh

Firma ULTRA PLAST z Lipian pri Prešove sa v dobrých časoch orientovala najmä na automobilky. Potom prišla kríza a zdalo sa, že firma skončí. Lenže stačilo objaviť zabudnutý potenciál a úspech sa rýchlo dostavil.

.pomerne malá firma z východného Slovenska má za sebou podnetný príbeh o tom, že ťažké časy nemusia byť len dôvodom na plač, ale aj zdrojom kľúčových nápadov. A tie v podnikateľskom svete znamenajú prežitie.
Šéf firmy Peter Nedeliak nevyzerá na prvý pohľad ako prototyp úspešného podnikateľa. Mladícky pôsobiaci muž pôsobí skromne. Keď pred pár týždňami na konferencii o inováciách How we did it hovoril o svojich najťažších časoch, poďakoval sa prítomnému šéfovi slovenského Google: „Vyrástli sme vďaka internetu,“ zhrnul podstatu nečakaného podnikateľského úspechu.

.zavrieme to?
Nedeliak vyštudoval Slovenskú technickú univerzitu a pokračoval štúdiom leteckých motorov na vojenskej akadémii v Brne. S čerstvým diplomom, ktorý získal práve v roku 1989, však nezakotvil v bezpečnom zamestnaní, ale vybral sa do sveta. „Vzal som si malý batoh, svojho psa a šiel som sa túlať po západnej Európe. Pol roka som montoval solárne systémy, ale hlavne som pracoval na farmách s koňmi, ktoré boli od detstva mojím snom,“ spomína. Po dvoch rokoch sa vrátil a začal podnikať. „Mali sme vyvinuté nejaké ,hračky´, ako napríklad strešné boxy, bazény alebo solárne kolektory,“ spomína.
Keďže priemyselná výroba utešene rástla, pôvodne firma s dvoma zamestnancami si mohla dovoliť prijať dvadsať zamestnancov. Najmä pre automobilky dodávali 400 ton plastov ročne a to, čo Nedeliak nazýva s úsmevom hračkami, tvorilo v jeho lipanskej firme len jedno percento produkcie. „Nechali sme si ich na zábavu,“ vraví Nedeliak.   
Pred štyrmi rokmi dorazila hospodárska kríza. „Zo dňa na deň sme zistili, že automobilky zrušili 90 percent objednávok. Stalo sa to v septembri, celý október sme uvažovali, čo s tým urobíme a v novembri sme spustili našu takmer zabudnutú značku – strešné boxy.“ Tých  však dovtedy predávali len niekoľko desiatok ročne, čo výrobu zamestnalo len na pár dní. „Do mesiaca sme museli buď začať vyrábať, alebo zavrieť,“ spomína.       

.expanzia
Strešné boxy, ľudovo nazývané „rakvy“, v ktorých si dovolenkári na strechách automobilov prevážajú lyže či batožinu, tak boli jedinou šancou, ktorá mohla firmu zachrániť. Internetový e-shop spustili z večera do rána. „Rýchlo sme urobili reklamné fotky, okolo auta sme odpratali sneh a moja neter pri ňom v novembri zapózovala v ľahkých letných šatách,“ hovorí Nedeliak. Stávka na internet rýchlo preukázala svoje výhody. Za prvú zimu predali tisíc strešných boxov.
Keďže priemysel sa stále nehýbal a silný dopyt najmä po „rakvách“ ich prekvapil, uvažovali, ako ďalej expandovať. Ďalší rok sa pustili do Česka, kde zažili podobný úspech a následne spustili medzinárodný internetový obchod. Predaje rástli geometrickým radom a po troch rokoch, najmä vďaka Nemecku, siahajú po méte 10-tisíc predaných boxov ročne. V Nemecku sa presadili s rovnakou internetovou stránkou, reklamou a fotografiou Nedeliakovej netere ako doma a v Česku. Stačilo ju iba preložiť. Súčasne však nemohli zanechať dojem firmy z východu. Nedeliak rýchlo rozpoznal tamojšiu mentalitu. „V Nemecku musíte byť Nemcami. Nikdy by sme nedokázali predať boxy vo veľkých množstvách, ak by si mysleli, že ich vyrobili kdesi tam na Ukrajine,“ opisuje nuansy prieniku na západný trh.
Museli sa odlíšiť od konkurencie, a tak nemeckej klientele spočiatku ponúkali, že si môžu box vziať na dovolenku a zaplatiť až potom, keď sa im osvedčí. Bláznovstvo? Vraj sa im nikdy nestalo, že by to niekto zneužil. „Dôverovať ľuďom sa oplatí,“ vraví. Podobný princíp ponúkajú dodnes na Slovensku pri montáži slnečných kolektorov.

.čas aj na žraloky
Raketové nárasty predaja cez e-shop prilákali aj samotný Google, ktorý má záujem o čo najviac komerčných klikov a dnes s ním úzko spolupracujú. „Keď sme sa rozšírili do zahraničia, sami sa nám ozvali a pridelili nám pár ľudí, ktorí sa nám venujú. Pripravili nám kampaň a pri vstupe na nový trh nám vždy pripravia analýzy, aké slová máme používať v tej-ktorej krajine,“ hovorí Nedeliak.
Zakrátko sa pustili na ďalšie trhy a na mape si postupne mohli umiestniť špendlíky na Francúzsko, Španielsko, Taliansko či Anglicko. Momentálne firma preniká aj na trhy mimo EÚ, napríklad do Švajčiarska, Ukrajiny či Srbska. „Mimo Únie to ide ťažšie, lebo tam potrebujeme partnerov,“ vraví Nedeliak. Polovicu produkcie ULTRA PLASTU dnes tvoria dodávky špeciálneho materiálu pre automobilky, kde sa zákazky opäť dali do pohybu. „V strešných boxoch je však istota. Stále nám rastú objednávky, máme pred sebou polmiliardový trh,“ plánuje riaditeľ ULTRA PLASTU.     
Nedeliak, ktorý ešte počas gymnázia na čas rodičom „ušiel“ študovať chov koní a jazdectvo, sa vďaka úspechu v biznise mohol vrátiť k svojej záľube a za domom si zriadil chov arabských koní. Minulý rok im po pôrode umrela kobyla, no žriebä sa im podarilo zachrániť a vychovať „na cumlíku“. „Je to rarita. Dnes má takmer rok, je krásny, zdravý a má veľmi rád ľudí, občas nám nazrie takmer až do domu,“ teší sa Nedeliak, ktorý si s priateľmi niekoľkokrát do roka dopraje aj dobrodružné dovolenky v exotických krajinách, keď cestujú na Andamány, na Srí Lanku, Borneo či do Egypta. Peter Nedeliak je azda prvý slovenský „sharkman“ – v južnej Afrike sa potápal s nebezpečnými žralokmi tigrími bez ochrannej klietky.  

Autor je spolupracovník .týždňa

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite