5 recenzií

KNIHA Said Kašua: Iný človek (Slovart, 2012)
Je úspešný arabský právnik s kanceláriou v židovskej časti Jeruzalema. Má krásnu a milujúcu manželku, dve zdravé a šikovné deti, veľký dom a čierny mercedes. Hoci vyštudoval na Hebrejskej univerzite, má vzdelaných priateľov a v židovskom prostredí sa pohybuje suverénne, predsa len cíti, že mu veľa chýba a hlboko pod drahým oblekom ukrýva pocity menejcennosti. Aby aspoň konverzačne pôsobil ako rozhľadený intelektuál, zájde do kníhkupectva a kúpi si Tolstého Kreutzerovu sonátu (ktosi, koho uznáva, ju spomínal v televízii)... Said Kašua je jeden z najuznávanejších izraelských spisovateľov. A nielen preto, lebo je Arab, ktorý píše po hebrejsky. Kašua ukazuje veľký cit pre takmer filmársky postrihané rozprávanie a hoci by pokojne mohol „riešiť” izraelsko-palestínske vzťahy, ony sú preňho iba kulisou pre vzťahy oveľa hlbšie: tie medzi mužmi a ženami, ten medzi človekom, ktorým som a ktorým by som chcel byť.

FILM Terapia láskou,
(Réžia: David O. Russell, USA, 2012)
Vy už viete, či tento film premenil aspoň jednu z ôsmich Oscarových nominácií – za najlepší film, réžiu, strih, scenár a všetkých štyroch hercov v hlavných a vedľajších postavách (Bradley Cooper, Jennifer Lawrence, Robert De Niro, Jacki Weaver). Ja ešte len dúfam, že nie, i keď herci si ich zaslúžia. Dokázali dotiahnuť do konca niečo, čo sa rozbieha ako psychologická dráma muža s bipolárnou poruchou, návalmi hnevu a utkvelou predstavou, že zlepí dokopy manželstvo so ženou, ktorú pristihol s milencom a takmer ho ubil na smrť, aby sa v poslednej tretine filmu zvrhlo na tú najhlúpejšiu romancu. A to s mladou vdovou liečiacou si smútok sexom, ktorá mu od začiatku klame. Milujem inteligentné romantické komédie, ale toto je presne ten druh filmov, ktoré sa snažia hrať na niečo „lepšie“ množstvom popkultúrnych odkazov a zbytočne premúdrenými dialógmi, takže divák, čo všetkému namáhavo porozumel, na konci nemôže pripustiť, že sa celý čas pozeral na sračku.
.ea

TELEVÍZIA Najprísnejší rodičia,
(MediaProEntertainment)
Od polovice februára sa v programe Markízy objavila nová reality šou Najprísnejší rodičia, ktorá vzniká na základe licencie britského formátu World´s Strictest Parents. Slovenskí diváci ju už mali možnosť vidieť v pôvodnej britskej podobe na stanici Spectrum, aj jej americkú lokalizáciu, ktorú vysielala TV JOJ. Po zamenených manželkách, ráznych pestúnkach tak prišli na rad aj prísne rodiny, ktoré majú za týždeň zmeniť správanie nezvládnuteľných tínedžerov. Prvá časť slovenskej verzie nevyznela zle. Dve deti, ktoré tu účinkovali, boli možno ešte problematickejšie ako tie z anglického originálu. Dobrá voľba bola tiež pri výbere „najprísnejších rodičov“. Aj v tomto prípade – presne tak ako v Británii či USA – sa ukázalo, že problémom nie sú deti, ale rodičia. Pre normálnych smrteľníkov sa môže zdať čudné až zvrhlé, že niekto dá svoje deti prevychovávať pred televízne kamery, ale ak to niektorým tínedžerom –za i pred obrazovkou – pomôže, prečo nie? Na niektoré deti má už dávno televízia väčší vplyv ako rodičia.
.eč

HUDBA Dežo Ursiny, Ivan Štrpka: Momentky/Príbeh
(Opus/Forza Music)
Reedícia albumov Deža Ursinyho, v rámci ktorej doteraz vyšli štyri dvojcédečká, mapujúce jeho albumy od Provisoria až po Na ceste domov, pokračuje vydaním ďalšieho 2-CD. Momentky a Príbeh patria medzi najlepšie albumy dvojice Ursiny-Štrpka. Prvý bol nahraný v roku 1989 čiže ešte v čase komunizmu, no vyšiel po revolúcii, keď bola reality úplne iná a v čase veľkých zmien si málokto všimol krásne Dežove piesne ako Deti, Dychtivé ruky, cudzie mestá, Kus tváre alebo Letná cesta. Ďalší album Príbeh vyšiel pred Dežovou smrťou v roku 1995, pričom vôbec neznie ako jeho labutia pieseň. Od Momentiek je to jednoznačne najsilnejšia kolekcia Dežových pesničiek, ktorá napriek vážnej chorobe Ursinyho otvára ďalšie cesty. Hudobno-textový dialóg medzi Ursinym a Štrpkom trval bez prerušenia od polovice 70. rokov až do Dežovho konca. Môžeme byť len radi, že majster ešte stihol zachytiť na pás takýto klenot.
.pb

HUDBA Sons of Rogues Gallery: Pirate Ballads, Sea Songs & Chanteys
(Anti)
„Idioti vládnu námorníctvu, idioti vládnu moru / Keď chceš trochu z môjho zadku / vypýtaj si ho od svojho kamaráta / moju prdel nikdy nedostaneš,“ spieva Iggy Pop v pesničke Asshole Rules The Navy (autor skladby je známy pod menom Salty Dick, čo nebudeme prekladať), ktorá je jedna z parádnych okamihov novej kompilácie pirátskych piesní Hala Willnera. Tento americký producent pred štyrmi rokmi dal dohromady prvý výber starých songov, spojených s morskou tematikou, keď spolu s Johnny Deppom pracovali na druhom dieli Pirátov z Karibiku. Jeho pokračovanie Sons of Rogues Gallery sa pýši skvelým výberom hostí. Spoločný duet si vystrihnú Tom Waits s Keithom Richardsom, po čase zas môžeme počuť spievať Michaela Stipea s Courtney Love alebo Shana MacGowana, Patti Smith, Beth Orton a ďalších. Tridsaťšesťpesničková kolekcia má oproti jednotke, ktoré bola aj krvavá a potemnelá, ľahší a radostnejší zvuk, podtrhnutý konzumáciou toho najlepšieho rumu. Samozrejme, nie nášho tuzemského.
.pb