Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Slovo Brata Filipa

.brat Filip .časopis .osobnosti

Napríklad také nadpisy. Na blogoch, v časákoch, novinách... Sú oveľa čitateľnejšie, ako sa zdajú. Všímajte si tú rafinovanosť. Každý balí svoje články do nadpisov. V nich skrýva povrchnosť, ktorá predáva. Až ma obchádza paranoja, že všetky stĺpčeky, ktoré sú bez nadpisu, sú odsúdené na nečítanosť.

Autori článkov preto so zvieracím inštinktom číhajú na dobrý nadpis, ktorý pritiahne oči čitateľa, umelecky ho opantá a zhypnotizuje natoľko, že potom už nemá inú možnosť, iba ponoriť doň svoje oči. A čítať. Autori týchto písačiek nasadzujú svojim článkom akoby víťazoslávnu korunu, ktorá kvalitou prevyšuje všetko, čo prekrýva. Striehnu ako supy na spoločenské dianie a akosi pudovo vycítia, ktoré meno je práve v kurze. A už ho šikujú do nadpisu, najlepšie aj s nejakým šokujúcim prídavným menom. Len nech je tam to meno, to meno horúce. Len nech je to nadpis, pri ktorom sa nespí. O forme, ani o obsahu pod ním už netreba debatovať.
A keď takú vec napíše rýchlokvasený kresťan, tak myslím, že ani svätého Pavla, žijúceho v tomto priestore dnes, by to nenechalo chladného. Myslím, že by svoj starý výrok poopravil: „Samozvaný pisateľ stĺpčekov nemá v nadpisoch nikoho menovať, aby vďaka prudkej čítanosti nespyšnel,“ (porovnaj Timotej 3,6). Lebo nadpis, to je pasca. Akoby trójsky kôň, ktorý sa chce do nás dostať pod zámienkou informačného obohatenia, a keď je už v nás, rozpúta naplno svoju pravú tvár. A zrazu je obrovská naša túžba reagovať, protestovať, dovysvetľovať.
Výrobcovia týchto trójskych koní s tým, samozrejme, rátajú. Cieľom je zvýšiť si u čitateľov komenty, lajky, karmu. Rúfus vravieval: „Mladí, ak nemôžete písať, tak nepíšte.“  Tým vlastne povedal: Ak vás túžba písať nespaľuje natoľko, že veci vnútra musíte vydať na papier, inak sa zadusíte, tak nepíšte. Nebude to mať myšlienku a budete len fabrikanti gýčových nadpisov a horúcich mien.
A teraz hádajte, na ktoré mená som myslel?
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite