Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Keď sa nahrávalo rovno na pás

.peter Bálik .časopis .hudba

V roku 1991 sa Dave Grohl a Nirvana tiesnili v malej dodávke na ceste zo Seattlu do Los Angeles, kde v miestnych štúdiách Sound City mali nahrať svoj druhý album Nevermind.

O dvadsaťdva rokov neskôr sa do Sound City vrátil ako hudobník a filmár, aby mohol nakrútiť dokument, ktorý je poctou tomuto štúdiu, kde vzniklo množstvo fantastických albumov. Grohlov film Sound City mal nedávno premiéru na filmovom festivale Sundance a dá sa pozrieť na domovskej internetovej stránke. „Je to film, ktorý vás dostane,“ napísal po jeho premiére Rolling Stone.
Dokumet Sound City je kombináciou archívnych materiálov a štúdiových koncertov známych tvárí popmusic, z ktorý Grohl vytvoril rôzne superskupiny. Napríklad Grohl si zahral spolu s Paulom McCartneym a s niekdajším basgitaristom Nirvany Kriston Novoselicom. Všetky performancie sa nachádzajú na soundtracku Sound City: Reel to Real.
Losangeleské štúdiá Sound City Center vznikli v roku 1969. Až do ich zániku v roku 2011 sa v ich útrobách nahralo viac ako sto zlatých albumov. Na svojich platniach tam v minulosti pracovali napríklad Nirvana, Johnny Cash, Red Hot Chili Peppers, Metallica, Fleetwood Mac alebo Rage Against The Machine. Jedným z hlavných dôvodov, prečo si umelci vyberali práve Sound City, bol špeciálny mixpult s názvom Neve, z ktorého boli vyrobené len štyri kusy. Ten zo Sound City dnes vlastní práve Dave Grohl. Tieto priestory boli známe a slávne aj tým, že zvukoví technici v nich vedeli zachytiť fantastický zvuk bicích. Príčinou bola akustika, tvorená nepekným linoleom a kobercami, ktoré pokrývali steny štúdia. Až do zániku štúdia neboli nikdy odstránené, pretože majitelia sa báli, že by tým miestnosť prišla o svoj povestný zvuk.
V deväťdesiatych rokoch sa začali mnohé štúdia preorientúvať na novú digitálnu technológiu, nie však Sound City, ktoré sa až do zániku držalo svojho tradičného analógového zvuku, ktorý už na počutie má oveľa príjemnejší a „teplejší“ zvuk, no bohužiaľ v čase krízy sa stala táto technológia príliš nákladnou. Dokument Sound City je v prvom rade oslavou ľudského v nahrávacom procese, ktorý dnes potláčajú nové technológie. „Sound City nie je len poctou tomuto štúdiu, ale ľudskému elementu, ktorý sa v ére moderných digitálnych technológií, keď sa dá všetko zmanipulovať, pomaly vytráca,“ povedal Grohl pre Rolling Stone.  

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite