KNIHA Ivana Noble: Opravna duší (Ranní meditace); KNIHA Brigitte Hamannová: Hitlerův ušlechtilý Žid; FILM Miluj ma alebo odíď ; HUDBA Searching For Sugar Man: Original Motion Picture Soundtrack; HUDBA Godspeed You! Black Emperor: Allelujah! Don’t Bend! Ascend!

KNIHA Ivana Noble: Opravna duší (Ranní meditace), (Calder 2012)
Zamyslenie je ošemetný žáner. Môže sa zvrhnúť na plytké moralizovanie, produkciu jednovetných múdrostí alebo na povzbudenia v štýle americkej pop-psychológie. Ivana Noble vo svojich úvahách, ktoré vysiela Český rozhlas ráno pred siedmou, tieto nástrahy zvládla. Je husitskou farárkou, pracovala s nepočujúcimi deťmi, vyštudovala češtinu a výtvarnú výchovu. Absolvovala doktorandské štúdium u jezuitov v Londýne. Zaujíma sa o prepojenia teológie, filozofie a kultúry. Píše básne a maľuje. Pozná cirkevných otcov, vyzná sa vo filozofii a literatúre 20. storočia. Jej zamyslenia sú však predovšetkým ľudské a poslucháčom (a teraz aj čitateľom) prístupné. Vie, že príbehy nie sú iba obyčajnými zážitkami či fikciami. Môžu v sebe niesť duchovné pravdy, ktoré dokážu premieňať poslucháča. Duchovnosť, ktorú reprezentuje, je taktná, citlivá a sympatická všetkým, ktorí sú alergickí na agresívnu nábožnosť fanatikov. Kombinácia ženského nazerania na život a spirituality je jednoducho príťažlivá.
.ľubomír Jaško

KNIHA Brigitte Hamannová: Hitlerův ušlechtilý Žid, (Prostor 2012)
Lekár Eduard Bloch, ktorý sa narodil v južných Čechách, vyštudoval v Prahe a lekársku prax si založil v Linzi, mal u Hitlera privilegovanú pozíciu. Ešte v roku 1907 liečil Hitlerovu matku Klaru. Venoval sa jej tak ako väčšine pacientov – trpezlivo, láskavo a nezištne. Bol dojatý vzťahom 18-ročného Adolfa k matke a smútkom, ktorý z neho cítil po matkinej smrti. Viedenská historička Brigitte Hamannová napísala fascinujúcu knihu o tejto paradoxnej postave dejín. Nejde iba o Blocha. Hamannová výborne vykreslila frustrované Rakúsko, ktoré sa v predvečer svetovej vojny s veľkým nadšením zverilo do Hitlerovej starostlivosti. Židovská komunita v Linzi bola decimovaná, iba doktor Bloch cítil výnimočný prístup zo strany nacistického režimu. Bloch nie je v tejto knihe výlučne hrdinom. Dlhé roky vzbudzoval rozpaky svojou naivitou. Veľká časť knihy históriu objasňuje, ale jedna záhada zostáva: ako sa z láskavého syna stane prototyp zla a nenávisti.
.ľubomír Jaško

FILM Miluj ma alebo odíď (Slovensko 2013)
Nie je to tak dávno, čo sa režisérka Mariana Čengel Solčanská predstavila  divákom debutom Legenda o lietajúcom Cypriánovi (2010). Bol to na naše pomery odvážny krok, keďže šlo o snímku historickú. Tentoraz vo filme Miluj ma alebo odíď režisérka (a scenáristka Alena Bodingerová) siahli po téme súčasnej a – ženskej. Štyridsiatnička Zuza sa rozviedla a aby sa dala z prežitého napätia trochu do poriadku, vezme svoje dve najlepšie kamarátky a malú dcérku na starorodičovskú chalupu. Neostanú však dlho iba v takejto zostave, objavia sa aj iní ľudia. Vzťahy, rozohrané na malom priestore, sa zauzľujú i číria. Keby človek súdil Solčanskej film len podľa názvu, plagátu a videoklipu ústrednej piesne, a zároveň by nebol vyznávačom červenej knižnice, asi by sa do kina nevybral. Ale snímka Miluj ma alebo odíď je lepšia (hoci aj nie celkom dobrá), ako naznačuje spomínaný „triptych“.

HUDBA Searching For Sugar Man: Original Motion Picture Soundtrack (Legacy)
V minulom čísle sme priniesli neuveriteľný príbeh Sixta Rodrígueza, amerického pesničkára, ktorého talent po rokoch objavili vďaka dokumentárneho filmu Searching For Sugar Man. V rámci tohto filmu vyšiel aj rovnomenný sprievodný soundtrack, ktorý je kompilátom jeho dvoch radových albumov Cold Fact  (1970) a Coming From Reality (1971) a troch samostatných singlov. Ak si vypočujete skladby ako I Wonder, Sugar Man alebo Street Boy, je až prekvapujúce, že svet  s výnimkou Južnej Afriky a Austrálie sa o Sixtovom talente dozvedel až štyridsať rokov po ich vydaní. A pritom už vtedy mal tento spevák s mexickými koreňmi čo ponúknuť – len málokomu sa podarilo spojiť folkrockovú poéziu Boba Dylana so soulovou nástojčivosťou Marvina Gaya.
.pb

HUDBA Godspeed You! Black Emperor: Allelujah! Don’t Bend! Ascend!
(Constellation)
Anarchia, apokalypsa, vzdor. Navonok pôsobí kanadské zoskupenie, akoby žilo len svojou misiou obrodiť tento svet svojimi pravdami o chaose a nastolení novej spravodlivosti. Svoj ideál zhudobňujú gitarovo-basovým hlukom, podporeným nespočetnými vrstvami zmutovaných ozvien. Pod povrchom je však hľadanie niečoho hlbšieho a menej zbytočne kontroverzného. Kvintet túži po prirodzenej kráse ľudskej bytosti, ktorú dosahuje sugestívnymi husľovými melódiami. Nemenej podstatný je impresívny kontrast medzi temnou disonanciou a hrozivo nádhernou harmóniou desiatok nástrojov zjednocujúcich sa v jedinom momente. Štvrtá nahrávka demonštruje tieto kvality v dvoch dvadsaťminútových eposoch Mladic a We Drift Like Worried Fire, kde naplno vyniká kompozičná zdatnosť skupiny a zmysel pre efekt. Je očarujúce, s akou vervou a prirodzeným nadhľadom kapela vyjadruje svoj nekompromisný pohľad na svet bez jediného slova.