Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Súhra estetiky a techniky

.lukáš Krivošík .časopis .biznis príbeh

„Musíte si na práci vždy nájsť niečo, čo vás bude baviť. Mňa bavia technológie,“ hovorí Vladislav Gašpárek, ktorý pod značkou GAVAplast vyrába výplne pre plastové a hliníkové dvere.

Aby podnikateľ bol úspešný, nemusí nevyhnutne vymýšľať niečo nápadne veľkolepé. Potenciálnou príležitosťou môže byť aj výroba súčastí čohosi bežného, čo denne používame bez toho, aby sme tomu venovali mimoriadnu pozornosť. Niečoho, ako sú výplne dverí. O čo presne ide? Predstavte si vchodové dvere do rodinného domu, no bez rámu a funkčnej časti s kľučkou a zámkou. Dverové výplne v sebe spájajú estetický rozmer s bezpečnosťou a tepelným komfortom. Tie, ktoré vyrába GAVAplast, sú z hliníka alebo plastov. „S koncovým zákazníkom sa nestretávame,“ vysvetľuje Gašpárek. „Výplne dodávame výrobcom dverí.“

.na kolene

Gašpárek, vyštudovaný strojný inžinier, začal podnikať v roku 1998. Predtým pracoval u švagra ako konštruktér foriem na plasty. „Dobrý kamarát robil zase vo firme, ktorá sa zaoberala plastovými oknami. Výplne sa v tom čase u nás nevyrábali a tie, čo sa predávali, boli veľmi drahé. Tak sa kamarát spýtal, či by som dokázal niečo také vyrobiť. Usúdil som, že možno aj áno,“ zdôvodňuje svoje vtedajšie pohnútky.

Spočiatku si Gašpárek všetko robil sám. „Nemáte nikoho, kto by vám poradil, nemáte si z čoho zaplatiť ľudí.“ Štartovacím kapitálom boli prostriedky z končiaceho sa stavebného sporenia. V Nemecku musel nakúpiť materiál, ktorý si autom odviezol do Lipian pri Sabinove. Tam našiel spoločnosť, ktorá mu z neho vyrobila polotovary. Ich zlisované výrobky následne zliepal do výplní, a napokon predával. „Na začiatku som si zrátal, že sa to oplatí, keď sa mi prvý rok podarí vyprodukovať sto kusov. Napokon sa mi ich podarilo za prvý rok vyprodukovať dvesto. Ďalší rok sme vyrobili päťsto výplní, a potom to už išlo.“  

Dnes má 25 zamestnancov, napriek tomu je Gašpárek stále živnostník: „Mne to príde správne. Zákazníkovi dávate najavo, že vám nie je úplne ľahostajné, aký výrobok mu predávate. Ručíte zaň totiž všetkým, čo vlastníte.“ Prevádzka sa nachádza v Šamoríne. Vstupné suroviny musia dodnes nakupovať v zahraničí. Až do roku 2007 zažívali každý rok asi 30-percentný nárast biznisu. GAVAplast sa zviezol na určitej dobovej vlne, keď si ľudia masovejšie menili okná či dvere. Aby stíhali pokryť dopyt, vyrábali si dokonca vlastné stroje. „Nie je to až také zložité, ako to vyzerá,“ presviedča Gašpárek. „Tým, že som strojár, viem ako na vec. Vyrobíte si prosto stroj, používaním zistíte, kde má chyby a o dva roky si postavíte lepší.“ Samozrejme, časť drahých strojov, ktoré si nevyrobíte, musíte nakúpiť.

.kríza ako škola života

V roku 2008 spoločnosť veľmi investovala do technológie. Práve vtedy bola absolútna špička objednávok. No Gašpárek tvrdí, že podcenil situáciu a nenaplánoval alternatívne scenáre. Firma, ktorá pre nich robila, nedodala technologické zariadenie včas a na celý mesiac sa pretiahla aj jeho inštalácia. „Počas mesiaca, keď objednávky kulminovali, sme vlastne stáli,“ hovorí. „Pohnevali sme si našich obchodných partnerov. Dobehli sme to až na prelome rokov 2008 a 2009, keď však naplno udrela kríza.“ No v tom čase už mnohé svoje pozície stratili vzhľadom na konkurenciu. „Beriem to ako školu života s vysokým školným,“ bilancuje dnes.

Medzičasom časť stratených pozícií dobyli naspäť. No predkrízová eufória sa už nevráti. A je to tak dobre. „Tá doba bola chorá. V práci som zostával do jednej v noci a bol som vtedy vďačný za každú objednávku, ktorú som nedostal.“ Aká je Gašpárekova filozofia prístupu ku kríze? Podľa neho, keď ekonomika stagnuje a práce je menej, musí firma rozmýšľať, ako to celé vymyslieť, aby bola pripravená, až sa niekedy v budúcnosti opäť zdvihne vietor dopytu a oprie sa do plachiet. „Ľudia dnes svoj dopyt po bývaní odkladajú na neskôr, no časom opäť pristúpia k jeho uspokojeniu.“

Ako sa na túto perspektívu pripravuje GAVAplast? Podľa Gašpáreka bude budúcnosť patriť výrobkom s vysokou pridanou hodnotou. Vrcholom dverárskej techniky sú hliníkové dvere s obojstranne prekrytým krídlom. „Laikovi to asi nič nepovie, no dizajnovo aj technicky je to najnáročnejší výrobok. Zároveň poskytuje najlepšie možné tepelnoizolačné parametre,“ vysvetľuje 42-ročný podnikateľ. Rám dverí je pri tomto type vlastne schovaný vnútri medzi sklami. „Celý minulý rok sme tvorili tento nový produkt. Mám kolegu stavebného inžiniera, s ktorým sa len technicky hráme a skúmame možnosti výrobku.“  

.konkurenti

GAVAplast bol dlho jedinou slovenskou firmou, ktorá na našom trhu ponúkala dverové výplne. Medzičasom aj Gašpárekov švagor začal v tejto oblasti podnikať. S úsmevom hodnotí: „Vtedy nám to dosť narušilo komunikáciu. No problémy sa postupne vyriešili, naše spory sa rokmi otupili a dnes máme veľmi dobrý vzťah. Chodíme spolu dokonca na dovolenky, hoci naši obchodníci sa môžu aj pohádať.“

Firma má konkurentov predovšetkým v Česku, Maďarsku či na Balkáne. Dobré postavenie má u nášho južného suseda. A čínska konkurencia? „Divím sa, že ešte neprišla,“ hovorí Gašpárek. „Keď však príde, chceme jej čeliť kvalitou a vysokou pridanou hodnotou, nie podliezaním ceny.“ 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite