Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Spoznaj svoju monarchiu!

.elena Akácsová .časopis .lifestyle

Slovenskému turistovi už nestačí vylihovať pri mori, lyžovať do úmoru na horách či kochať sa hromadnou exotikou. Chce multimediálny zážitok, oddýchnuť si, zašportovať, niečo sa naučiť, dobre sa najesť, nakúpiť. Trendom sú krátkodobé výlety do blízkeho zahraničia, ktoré to všetko spájajú.

Všimla som si to vo svojom okolí už dávnejšie, ale až keď mi v mailboxe skončila ponuka jednej z najväčších a najstarších cestoviek na našom území na krátkodobé poznávacie výlety do okolitých európskych krajín, mohla som si potvrdiť, že je to trend. Ak už aj oni ponúkajú aj niečo iné ako lacné veľkokapacitné pobyty pri mori, drahé exotické diaľavy či zimné lyžovačky, tak to musí byť zaujímavé pre dostatočný počet Slovákov.
Zdá sa, že sme sa konečne nabažili tej neuveriteľnej možnosti slobodne cestovať do akejkoľvek tramtárie na svete, lacných leteniek a nakupovania tovaru, a začíname objavovať to, čo máme takpovediac pod nosom, respektíve za plotom, lebo tam je tráva vždy trochu zelenšia ako doma na Slovensku. Nehovoriac o neporovnateľne lepších službách za tú istú, či niekedy možno i za nižšiu cenu. Slovákom sa zapáčilo chodiť do cudziny aj častejšie ako raz za rok na letnú či zimnú dovolenku. Rozkladajú si cestovanie a spoznávanie na viac krátkodobých výletov ročne, najmä vo forme predĺžených víkendov. Podľa čísiel Štatistického úradu za uplynulý rok na krátke zahraničné cesty najčastejšie vyrážajú Slováci do troch krajín, všetko v našej niekdajšej monarchii: do Česka (44,4 percenta), Rakúska (22,2 percenta) a Maďarska (18,5 percenta). Samozrejme, to sú len oficiálne sledovateľné údaje, keď niekde aj prespíme a to v legálnom ubytovacom zariadení.

.lyžovačka, luxus, zábava
V  súvislosti s ubytovaním možno prekvapia údaje z Rakúska, že Slováci tam na rozdiel, povedzme, od Čechov nevyhľadávajú lacné turistické ubytovne, ale tie najdrahšie 4-5-hviezdičkové hotely (26 percent) či 3-hviezdičkové (24,7 percenta), čo je dokopy vlastne celá polovica ubytovaných. Na druhej strane asi neprekvapí, že sú to najmä lyžiari v zimných mesiacoch, keď sa v Rakúsku ubytuje raz toľko Slovákov ako v lete. To pritom nerátame sviatočných lyžiarov, ktorí skočia na otočku aj do blízkeho Semmeringu. Ozajstní fajnšmekri však chodia stále ďalej, až na opačný koniec Rakúska a vyhľadávajú miesta, kde sa dá slušne zaparkovať, a potom si poriadne zalyžovať, takže tam zostávajú aj na dlhšie ako tri noci. Ani to však už dnes nestačí, po lyžovačke sa chcú turisti aj dobre zabaviť, najesť, relaxovať v saune či bazéne, mať špeciálny program pre seba i pre svoje deti.
Cestovné kancelárie sa musia naozaj snažiť a vymyslieť pre svojich zákazníkov zaujímavé trasy a programy, pretože dnes, v časoch internetu, si už každý čo len trochu jazykovo zdatný – a v prípade Česka aj celkom nezdatný – slovenský cestovateľ dokáže vyhľadať, zarezervovať a zaplatiť ubytovanie, špeciálne balíky služieb, prípadne aj vstupenky na podujatia či permanentky na vleky celkom sám. Niekedy stačí len sadnúť do auta či na vlak a ísť. Preto sa v tomto segmente cestovného ruchu presadzujú najmä malé špecializované cestovky, ktoré dokážu flexibilne vymyslieť a zorganizovať tú správnu kombináciu zážitkov kultúrnych, vedomostných, kulinárnych aj nákupných.

.halászlé, Cézanne, čokoláda, advent
Jednodňový výlet k našim južným susedom môže v tomto predvianočnom období vyzerať napríklad takto: najprv návšteva vianočných trhov v Budapešti, ktoré sú doslova kulinárnymi orgiami od gaštanov cez klobásky až po halászlé, zakončené sladkou bodkou v nádherných historických interiéroch v cukrárni Gerbeaud. S plným bruchom možno vyraziť na aktuálnu výstavu postimpresionistu Paula Cézanna do Múzea krásneho umenia. Potom ešte prehliadka Hradného vrchu a hybaj domov. Maďarsko je plné termálnych prameňov, takže výlet môže byť aj v zime spojený s kúpaním.
Jednodňový výlet do Rakúska nemusí smerovať len na najväčšie vianočné trhy do Viedne či na aktuálnu výstavu do Albertiny (momentálne o majstrovi budovania svojho kultu Maximiliánovi I., ktorému v tom výdatne pomáhal Albrecht Dürer), ale napríklad do alpskej rokliny Johannesbachklamm. Po ceste tam sa dá zastaviť vo Viedenskom Novom Meste, ktoré patrí k najstarším rakúskym mestám a v ktorom sa tiež koná síce menší, zato útulnejší vianočný trh. Ďalšia zastávka môže sladká, v čokoládovni firmy Lindt, a potom už hor sa do horskej rokliny na ďalší lokálny vianočný trh. Iná adventná cesta do susedného Rakúska vás môže zaviesť do Weinviertlu a do miestnych vínnych pivníc. Práve v nich sa konajú vianočné trhy, po ktorých sa dá presunúť do neďalekých rozprávkovo vyzdobených záhrad údajne až stotisíckou svetiel. Plus výpredaj vianočných ozdôb.
Návštevy moravských vínnych pivníc, to je po Prahe a pive najobľúbenejšia atrakcia turistov v bratskej Českej republike. Podľa Českej turistickej agentúry české vianočné trhy začínajú tým vyhláseným rakúskym a nemeckým konkurovať, tak si to môžete ísť overiť napríklad do Brna a popritom večer zaskočiť do vínnej pivnice napríklad v Muteniciach. Domov sa dá vrátiť na druhý deň cez Hodonín a jeho renesančný zámok, a potom, už na našej rodnej hrude, v Skalici na vianočných trhoch, ešte ochutnať trdelník. Vyššie zmienené trasy sme našli v aktuálnej predvianočnej ponuke dvoch cestovných kancelárií, ktoré ponúkajú autobusové výlety najmä Bratislavčanom, ale stačí chvíľu popátrať po internete a nájdete množstvo iných, organizovaných z rôznych miest Slovenska, mnohé vo výhodných cenách na zľavových portáloch.
Je príjemné nechať si všetko vymyslieť a zorganizovať, mať vopred dohodnuté všetky vstupy a zastávky, nechať sa len odviezť, mať so sebou sprievodcu a tlmočníka. Ale nie je to pre každého, niekomu nevyhovuje termín, zviazanosť so skupinou, jej tempo, nemusí vyjsť počasie ani osadenstvo autobusu. V tom prípade je lepšie pustiť sa do objavovania a cestovania samostatne. Je to program na celý život, a to človek ani nemusí prekročiť hranice nášho bývalého mocnárstva.
V podstate netreba ani prekročiť hranice Slovenska, aj tu by sa toho našlo dosť, niekedy však treba počkať, pokiaľ si vlastné poklady objavia a ocenia miestni obyvatelia a vytvoria aspoň základné podmienky na turistický ruch. Pritom stačí tak málo, netreba stavať ani aquapark, ani country mestečko. Stačí prísť na to, v čom je miesto jedinečné, a doplniť to štandardnými turistickými službami, čistými toaletami a parkoviskom počnúc, rozumnými otváracími hodinami a slušným personálom pokračujúc a informačnými materiálmi aspoň v jednom svetovom jazyku končiac. Vzorom a inšpiráciou pre nás by mohlo byť práve Rakúsko, kde celkom cielene hľadajú, v čom je každá ich dedina či región jedinečný. Oblasť Wachau je napríklad obsypaná marhuľovými stromami, tomu podriadili sezónny jedálny lístok v každej reštaurácii, v čase zberu sa tam koná marhuľový festival, vinári vyrábajú marhuľové víno a nikto odtiaľ neodíde aspoň bez jednej fľaštičky lekváru. Aby sa dala oblasť ľahko prejsť, na každom kroku vám požičajú bicykel a dostanete turistickú mapu. V inom regióne Mürztaler pri hľadaní toho, čo je pre nich jedinečné, prišli tiež na to, že sú obsypaní ovocnými stromami. Lenže to tu už bolo. A tak si povedali, že pre nich je typické nie sadové stromoradie, ale divoko a roztrúsene narastené ovocné stromy, a to si dali do názvu aj do loga. Vznikol StreuObstRegion, čiže Oblasť zatúlaného ovocia. Na túto myšlienku potom nadviazali ponuka jedál, suvenírov aj sprievodných programov. No nemáme aj my na Slovensku tiež dosť podobných sedem slivák, ktoré len treba doplniť dobrými službami?  

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite