Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Hip-hop u nás propaguje aj Nigérijčan

.marek Vagovič .časopis .téma

Keď sa začalo dariť rapu na Slovensku, prosperovali aj obchody s hip-hopovým oblečením. Aj našinci chcú totiž nosiť to, čo ich obľúbené hviezdy. Keď opadol prvý boom, klesol záujem aj tržby.

Polovica augusta, ospalý letný deň, centrum Bratislavy. V malom, ale útulnom hip-hop shope nás víta jeho vysmiaty majiteľ Godfrey Izehi. Pôvodom Nigérijčan prišiel na Slovensko v roku 2000 z Viedne, kde vtedy vlastnil podobný obchod s oblečením. „Keď som sem prišiel, všetci Slováci nosili to isté, úzke rifle a podobne. Rodičia nechceli svojim deťom kúpiť široké gate, hip-hop vnímali len ako kultúru černochov,” spomína Izehi na začiatky podnikania na Slovensku.
S propagáciou obchodu mu pomáhali tanečník Fredy Ayisi aj raper Čistychov, respektíve členovia vtedy populárnej hip-hopovej formácie Názov stavby. Do jeho shopu často chodil aj Rytmus. „Prvé tri roky nám to veľmi nešlo. Na začiatku sme urobili možno 500 až 1 000 korún denne,” hovorí Izehi. Obchody sa rozbehli až v roku 2004, keď prišiel na Slovensko prvý hip-hopový boom. Podľa neho biznisu pomohlo aj to, že v televízii sa presadil Laci Strike a jeho populárna tanečná škola.
Mladí Slováci sa začali stotožňovať so svojimi hviezdami aj tým, že začali nosiť rovnaké značky oblečenia. „Keď vidia, že Majk Spirit má na tričku nápis Pelle Pelle alebo Kani, všetci chcú mať to isté.” V tom čase išli výrazne hore aj tržby, čo bolo niekedy aj 400 eur denne. Keď však opadol prvý boom, ľudia prestali chodiť aj do Izehiho shopu. K miernemu nárastu zákazníkov prišlo asi pred dvoma rokmi: vlna disco rapu však biznisu s oblečením, paradoxne, až tak veľmi nepomohla.
„Slováci majú viac peňazí, tak začali nosiť značky ako Gucci či Luis Vitton,” tvrdí Izehi. Mimochodom, obe obľubuje aj Rytmus. Podľa Izehiho príde ďalšia vlna záujmu o hip-hop a jeho módu približne o dva roky, keď spropaguje nejaký známy raper značku typu G – Unit, ako to pred časom spravil 50 Cent. V čase našej návštevy bol Izehiho shop poloprádzny, zastavili sa len dve ženy v strednom veku a jeden tínedžer. „Chodia sem skoro všetci slovenskí raperi, ale aj herci či bankári.”
Dnes predá Izehi denne tovar asi za 150 eur, pričom len mesačné nájomné za prenájom obchodu je vyše tisíc eur. Hoci nemá vysoké ceny, tri zo štyroch obchodov na Slovensku už musel zavrieť. „Lepšie ide predaj cez internet.” To, že je v strate, ho však evidentne netrápi.
„Nie som v strese, toto je pre mňa zábava. Ja mám biznis v Afrike, v Nigérii obchodujem s pozemkami. Domov chodím dvakrát do roka, prinesiem peniaze, z ktorých môžem žiť rok,” dodáva Izehi.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite