Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Doprava – všetko aj nič

.gabriel Beer .časopis .téma

Novú vládu doprava akoby ani nezaujímala. K tomuto šokujúcemu zisteniu sa dá prísť po prečítaní časti programového vyhlásenia o doprave, poštách a telekomunikáciách. Ťažko tomu rozumieť. Lebo je to sektor, v ktorom sa dá pred voličmi dobre zabodovať a Smer si to už vyskúšal pri predraženej PPP stavbe rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami.

Abstraktná časť programového vyhlásenia dáva Jánovi Počiatkovi do rúk dokument, podľa ktorého môže robiť všetko, ale aj nič, a nikto mu v budúcnosti nebude môcť vyčítať, že toho pre rezort urobil málo, alebo že konal v rozpore s programovým vyhlásením vlády.
V žiadnom aspoň trocha strategicky sa tváriacom dokumente o doprave však nemôže chýbať zmienka o diaľničnom prepojení Bratislavy a Košíc. V programovom vyhlásení sa však nová vláda aj v tomto prípade vyhýba akejkoľvek konkrétnosti, či nebodaj dátumu, do ktorého by chceli plnohodnotné prepojenie dvoch najväčších miest dosiahnuť. A tak si môžeme iba prečítať, že „Základným predpokladom na odstraňovanie regionálnych disparít je naďalej plnohodnotné diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami.“ A je tam poznámka, že vláda využije „overené formy výstavby diaľnic formou PPP projektov“. Tá musí naľakať všetkých politikov, ktorí budú musieť v budúcnosti riešiť slovenský štátny rozpočet. Teda, ak sa Smer naozaj pustí do stavieb s nadšením a s cenami, ktoré pri diaľničných PPP ukázali v období svojej prvej vlády.
Zbystriť pozornosť by teraz mali aj vlastníci pôdy, ktorým by sa cez pozemky v budúcnosti mohla tiahnuť diaľnica. Vládni politici sú pripravení znova sa vrátiť k modelu, podľa ktorého by vďaka  špeciálnemu zákonu mohli rýchlo dostať k pozemkom, a rafinovane tak obísť komplikovaný systém vyvlastňovania. (Hoci tento model im už raz zo stola zhodil Ústavný súd SR.) Národná diaľničná spoločnosť by tak podľa predstáv politikov mohla zdynamizovať a urýchliť prípravu podkladov pre nové úseky ciest a rýchlejšie sa dostávať k stavebným povoleniam.
Vládny program nikde nehovorí o podpore ruského nápadu potiahnuť cez Slovensko širokorozchodnú trať. Túto východnú víziu tvorcovia dokumentu taktne obišli. Bolo by to komplikované presadzovať, ak všetky doterajšie analýzy hovoria, že bez mohutnej štátnej podpory postaviť novú trať je nemožné. A zbytočné peniaze zo štátnych rozpočtov teraz nevytekajú ani na Slovensku, ani v Rusku. Ministerskí úradníci toto volebné obdobie nebudú môcť urobiť viac ako prijať účasť na niekoľkých zdvorilostných stretnutiach s témou širokorozchodnej trate. Samozrejme, sa na nich vyhnú otvorenému prezentovaniu názoru, že širokorozchodná trať vezme dopravné toky, ktoré by mohli tiecť po existujúcich slovenských koľajniciach. Takéto reči by vplyvných ruských bossov blízkych Kremľu mohli nahnevať. A tak je lepšie čušať.
Pozitívnym prekvapením „dopravnej kapitoly“ je konštatovanie, že „vláda bude analyzovať možnosti strategického partnerstva štátneho prevádzkovateľa nákladnej železničnej dopravy...“ Ak by sa politici definitívne zasekli v debate o strategických partnerstvách pri nákladnej doprave, mohli by štátnemu Cargu iba poškodiť. To, že Železničná spoločnosť Cargo Slovakia dostala za šéfa Vladimíra Ľuptáka, naznačuje, že analýza možných strategických partnerov bude rýchla. Ľupták bol ešte v období druhej Dzurindovej vlády v štátnej železničnej spoločnosti jedným z lídrov transformácie železníc a prípravy nákladného dopravcu na privatizáciu, a to ako ekonomický šéf a podpredseda predstavenstva ŽS Cargo.
A ešte zaujímavá správa: Vláda nebude podporovať len osobné vlaky či regionálnu autobusovú dopravu, ale „vytvorí aj systém podpory leteckej dopravy vo verejnom záujme“. No, zrejme sa s mimoriadnymi vládnymi podporami pre lietanie na najbližšie dva roky rátať nebude. Lídri Smeru nepotrebujú veľké excesy hneď na začiatku vládnutia. Hoci nie je vylúčené, že vláda sa predsa len rozhodne podporovať vnútroštátnu leteckú linku medzi Bratislavou a Košicami. V tom prípade bude nutné pripomenúť, že Danube Wings, ktorá jediná letecky spája dve najväčšie slovenské mesta, je extrémne blízka jednému z oligarchov Smeru, Vladimírovi Poórovi. Autor je šéfreportér Trendu
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite