Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Generácia Y po kresťansky

.lukáš Krivošík .časopis .téma

Prvý pohľad na Vlada Žáka nenapovedá, že pred vami stojí „služobník Boží“. Je mladý, používa jazyk chalana z bratislavského sídliska a namiesto sutany nosí moderné civilné oblečenie. No prvý dojem klame.

Vlado je mládežnícky pastor, ktorý vedie kresťanské spoločenstvo eXit klub. V priestoroch bratislavského Istropolisu sa každý týždeň v pondelok večer stretáva asi dvesto vysokoškolákov a mladých pracujúcich, aby spoznávali Boha i jeden druhého.  
No eXit je len jedno zo spoločenstiev, ktoré sú súčasťou celoslovenskej iniciatívy Generácia Y. Jej zmysel? Pomôcť mladým ľuďom prepracovať sa k plnšiemu prežívaniu svojej viery. „Príslušníci tejto generácie sa už neuspokoja s formálnym náboženstvom, ktoré často vnímajú len cez príkazy a zákazy,“ upozorňuje Žák. „Samozrejme, pokiaľ ide o obsah kresťanstva, plne stojíme na Božom slove. Ale pokiaľ ide o formy, snažíme sa priblížiť ľuďom vieru spôsobmi, ktoré by ju urobili prístupnejšou a zrozumiteľnejšou.“ Aktivity eXit klubu i Generácie Y zastrešuje Apoštolská cirkev, ale prostredie je široko otvorené aj pre členov iných denominácii, neveriacich, hľadajúcich, a vlastne kohokoľvek, kto prejaví záujem. „Sú medzi nami ľudia, ktorých pozvali kamaráti či spolužiaci. Niekedy sa zapoja do života zboru. Inokedy len sedia mesiac-dva medzi nami a čakajú, či im Boh niečo povie, alebo nie.“
Dnešným mladým ľuďom podľa sociologických výskumov pripadá cirkev ako inštitúcia, ktorá súdi, je nerelevantná a v konečnom dôsledku nudná. No eXit klub sa týmto trendom snaží čeliť. Svoje aktivity cielia na generáciu, ktorá je vizuálne a mediálne orientovaná ako žiadna pred ňou. Veľa ľudí ich sleduje cez sociálne siete. Mladí sa tiež často pýtajú a jednoduché odpovede ich neuspokoja. „Snažíme sa otvárať tabuizované otázky, o ktorých sa veľa nerozpráva, pričom sú na ne všetci zvedaví.“ Nejde len o sexualitu či problém pornografie. „Napríklad tento mesiac dosť rezonuje aj otázka platenia daní,“ smeje sa Žák. Jeden spôsob, ako cirkev môže byť relevantná, je napĺňať potreby spoločnosti  prostredníctvom praktickej lásky a slúženia ľuďom na okraji. Teda, keď sa postaví na miesta, kde nie je viditeľná spoza kazateľne, ale skôr  pri pokornom umývaní nôh.
Mladí ľudia, ak idú za kariérou, si veľmi cenia svoj voľný čas. Preto tím eXitu si čas svojich členov musí ceniť ešte viac. Iná vec je fenomén osamelosti vo veľkomeste. „Množstvo ľudí nemá zázemie v podobe medziľudských vzťahov, hoci roky žijú v Bratislave. Veľa mladých ľudí je depresívnych.“ Žák ich potom vezme slúžiť k bezdomovcom alebo medzi postihnuté deti, aby svoju situáciu zasadili do perspektívy. Výstredný výzor, ktorým sa hľadajúci občas vyznačujú, pastora nevyplaší. Za piercingom alebo tetovaním môže byť výkrik človeka, ktorý sa snaží byť niekým – skrátka volanie po jedinečnosti. Mladí túžia po prijatí, chcú niekam patriť, začleniť sa.
Dnešná neistota, daná ekonomickou situáciou, je pre kresťanov, paradoxne, príležitosťou. „V Bratislave je človek hodnotený najmä podľa výkonu a výzoru, respektíve imidžu. Človek sa snaží makať, dosahovať výkony, ale potom sa môže stať nejaká vec, ktorú neovplyvní – v kariére, rodine, zdraví – a život sa mu rozpadne. Často je to práve rozpad našich materiálnych istôt, ktorý nás vedie k hľadaniu hlbších istôt duchovných,“ uzatvára mládežnícky pastor, ktorý vníma Generáciu Y celkom inak ako marketingoví odborníci.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite