Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kauza Pavlús

.lukáš Krivošík .eva Čobejová .časopis .téma

Prípad Jakuba Pavlúsa, ktorý musel skončiť službu v evanjelickej cirkvi pre svoj pozitívny názor na zväzky osôb rovnakého pohlavia, zarezonoval aj v širšej spoločnosti. Možno celú záležitosť interpretovať aj inak, než v rámci schémy o zápase liberálov a konzervatívcov?

Kauza Pavlús WOLFRAM KASTL/AFP/PROFIMEDIA Homosexuálny pár, ktorý si 12. augusta 2016 povedal svoje „áno“ v berlínskom kostole nemeckej evanjelickej cirkvi.

vlastne ide o jeden z dozvukov referenda, ktoré iniciovala Aliancia za rodinu a uskutočnilo sa vlani vo februári. Zbor biskupov Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku (ECAV) vrátane generálneho biskupa Miloša Klátika vtedy vyzval veriacich na účasť. „Kresťanov jednoducho musí byť počuť,“ píše sa v pastierskom liste, ktorý v evanjelických chrámoch čítali na Vianoce 2014. No v prostredí druhej najväčšej slovenskej cirkvi sa o mesiac neskôr sformovala aj skupina s iným názorom. „Referendum je misijne kontraproduktívne a kompromituje zvesť evanjelia Ježiša Krista,“ uvádza sa v stanovisku trojice teológov Evanjelickej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského. „Cesta skratiek a autoritatívnych rozhodnutí v prospech kresťanských hodnôt sa už viackrát v minulosti ukázala ako zlá a poškodzujúca samotnú vec Kristovho evanjelia.“

K tomuto stanovisku troch teológov, z ktorých je širokej verejnosti asi najznámejší Ondrej Prostredník, sa pripojilo viacero osobností: medzi nimi napríklad publicista Michal Havran, bratislavská farárka Anna Polcková, ale aj mladý kaplán Jakub Pavlús. Evanjelickí biskupi následne pozývali na pohovor ľudí, ktorí mali s ECAV pracovnú zmluvu. Pavlús na stretnutí prezentoval svoj názor, podľa ktorého pripúšťa možnosť zväzkov osôb rovnakého pohlavia. Tento svoj názor prezentoval aj na pohovore o predĺžení svojej pracovnej zmluvy (ako mladý kaplán mal zatiaľ zmluvu iba na určitý čas).

Keďže jeho názor sa podľa Zboru biskupov nezhoduje s vieroukou ECAV na Slovensku, po skončení pracovného pomeru na určitý čas mu neponúkli novú zmluvu. A to napriek tomu, že v Turanoch pri Martine, kde pôsobil, bol medzi veriacimi obľúbený a tunajší zbor sa zaňho postavil.

„Názor Jakuba Pavlúsa na manželstvo je jedna vec. Druhá, či má farár na vlastný názor právo.“

Rozlúčkovú reč s veriacimi v Turanoch, ktorú mal Pavlús 21. augusta v Turanoch, zverejnil aj denník SME. Jakub Pavlús v nej uvažoval o tom, kto je náš blížny a pre koho sme blížnymi my. „Kristus pred nás kladie túto úlohu, aby sme sa blížnymi stali pre všetkých ľudí bez rozdielu. A nemusíme sa pri tom trápiť svojím sociálnym statusom alebo inými danosťami. Príbeh o samaritánovi nám ukazuje, že blížnym sa môžeme stať bez ohľadu na to, čo si o nás myslia ostatní. Stávajme sa teda blížnymi všetkým bez rozdielu, pretože len tak naplníme svoje poslanie vo svete, v ktorom žijeme, len tak budeme dedičmi života v novom veku,“ tak sa rozlúčil so svojimi veriacimi.

zbierka pre Pavlúsa

Samozrejme, v istom zmysle možno tieto vyhranené pohľady chápať. Jakub Pavlús sa ocitol na dlažbe v ľudsky nepríjemnej existenčnej situácii. Bol čerstvo ženatý a medzičasom sa stal otcom dvojičiek. Zvládnuť finančnú situáciu mu načas pomôže finančná zbierka na jeho podporu. „Tá sa rozbehla veľmi rýchlo, čo sme vôbec nečakali a za necelý týždeň sa vyzbieralo viac ako 10-tisíc eur“, hovorí pre .týždeň jej iniciátor Martin Kováč. „Zbierku sme vtedy definitívne zastavili, no stále sa ozývajú ľudia, čo by radi prispeli.“

Je zaujímavé, že iniciátor zbierky Martin Kováč je diakonom Starokatolíckej cirkvi v Českej republike s poverením biskupa pre službu na Slovensku. Teda nie je evanjelik. No absolvoval Evanjelickú bohosloveckú fakultu UK, kde bol spolužiakom aj s Jakubom Pavlúsom a sú spolu dobrí priatelia. „Keďže sme často v kontakte, od začiatku som sledoval jeho proces v ECAV na Slovensku a keď mu nepredĺžili pracovnú zmluvu, spolu s ďalšími priateľmi sme sa rozhodli zorganizovať mu crowdfundingovú verejnú zbierku ako našu priateľskú podporu.“

„Tradične a konzervatívne zmýšľajúci veriaci sa nachádzajú aj v cirkvách, ktoré sa navonok javia liberálne.“

Samotný Pavlús sa k svojmu pohľadu na registrované partnerstvá dopracoval na vysokej škole, keď o postojoch evanjelických cirkví k tejto téme písal diplomovú prácu. Vo Svetovom luteránskom zväze sú združené cirkvi, ktoré považujú manželstvo za zväzok muža a ženy a potom také, ktoré požehnávajú aj zväzky osôb rovnakého pohlavia. Ako napríklad nórski evanjelici. Ich cirkev tento rok v apríli schválila cirkevné sobáše osôb rovnakého pohlavia. Registrované partnerstvá pred štátom sú v škandinávskej krajine možné od roku 1993. V roku 2009 boli nahradené „manželstvom“ osôb rovnakého pohlavia. A teraz sa pridala k tomuto vývoju aj nórska luteránska cirkev. Hoci aj tu sú kritici. Tradične a konzervatívne zmýšľajúci veriaci sa nachádzajú aj v cirkvách, ktoré sa navonok javia liberálne.

V každom prípade, otvorený gej, žijúci vo zväzku s osobou toho istého pohlavia, môže v niektorých luteránskych cirkvách ašpirovať dokonca aj na najvyššie funkcie. Napríklad vo švédskej luteránskej cirkvi pôsobí otvorene lesbická biskupka Eva Brunne, ktorá žije v registrovanom partnerstve s farárkou a dokonca spolu vychovávajú syna.

Otvorene lesbická švédska duchovná Eva Brunne sa v roku 2009 stala biskupkou švédskej luteránskej cirkvi. STAFFAN CLAESSON/AFP/PROFIMEDIAOtvorene lesbická švédska duchovná Eva Brunne sa v roku 2009 stala biskupkou švédskej luteránskej cirkvi.

No je otázne, či cirkvám pomáha, ak takýmto spôsobom „držia krok s dobou“. Sociálne liberálna časť verejnosti nezačne masovo chodiť do kostolov len preto, že cirkev opustila všetky svoje tradičné pozície či postoje, ktoré moderného ateistu vyrušujú. Do nórskej luteránskej cirkvi tento rok vstúpilo asi dvetisíc ľudí, no 34-tisíc z nej vystúpilo. Z nich 25-tisíc odišlo len počas minulého mesiaca, po zriadení webstránky, ktorá umožňuje vystúpenie z cirkvi pomocou pár kliknutí. Na druhej strane treba priznať, že dôvody, pre ktoré cirkvi v Európe strácajú členov, sú komplexnejšie a nesúvisia len s prispôsobovaním sa dobovým trendom.

Je pochopiteľné, že v spoločenstve luteránskych cirkví sa diskutuje aj o otázkach ako homosexualita, pričom ozvena týchto diskusií zasahuje aj slovenskú ECAV. S výrazne liberálnymi názormi v tlači vystupuje evanjelický teológ, publicista Michal Havran, ktorý sa angažoval aj v prípade Jakuba Pavlúsa a obvinil evanjelických biskupov z morálneho a intelektuálneho úpadku cirkvi. „Na rozdiel od svojich sesterských cirkví v Európe, kde väčšina farárov a farárok homosexuálne páry buď priamo sobáši, alebo im dáva aspoň požehnanie, ECAV o prístupe k LGBT odmieta diskutovať a namiesto toho sa uchyľuje k represiám,“ horlil Michal Havran v obhajobe Pavlúsa.

„Evanjelická cirkev nešíri nenávisť voči ľuďom, ktorí sú homosexuálne orientovaní. Učí, že títo ľudia potrebujú lásku.“

Havran však pôsobí mimo cirkvi, nie je jej zamestnancom a predstavuje vyhranene liberálny prúd. No docent Ondrej Prostredník je pedagógom na Evanjelickej bohosloveckej fakulte a v denníku SME v roku 2014 napísal: „Odmietanie akéhokoľvek právneho riešenia pre spolužitie homosexuálnych osôb nie je cestou. Schválenie civilných registrovaných partnerstiev pri vyhradení inštitútu manželstva pre heterosexuálne páry by ňou bolo.“ Nie je známe, že by bol docent Prostredník za tento názor šírený v necirkevnom periodiku nejako postihnutý.

Lenže rozumieť možno aj konzervatívnejším evanjelikom, ktorí si neželajú v slovenskej cirkvi tendencie, ktoré vnímajú ako dekadentné.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

prihlásiť predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite