Narodili sa geneticky upravené deti?

.miroslav Gašpárek .veda

Prichádza z Číny biologická búrka? Minimálne do svetovej vedeckej komunity určite. A bude to poriadna metelica – ide totiž o život, presnejšie o jeho podstatu.

Narodili sa geneticky upravené deti? profimedia

posledné dni sa vo svete syntetickej biológie a genetického inžinierstva blýska a bijú hromy. Twitterové účty mnohých špičkových vedcov, ktoré sú miestami, kde sa dnes dozviete o modernej vede rýchlejšie ako na titulke Nature, sú žeravé. A všetky oči sú na Číne. Konkrétne na doktorovi Jiankui He z Juhočínskej univerzity v Shenzene.

Tento mesiac boli publikované čínske medicínske dokumenty, ktoré popisujú pokusy o genetickú úpravu ľudských embryí prostredníctvom systému CRISPR. Dr He sa pokúša vymazať z genómu ľudí gén CCR5, čo by malo viesť k potomstvu odolnému proti pravým kiahniam, cholere a HIV. Dokumentácia klinických pokusov opisuje štúdiu Dr. He, kde sa snaží upraviť ľudské embryá pred ich vložením do ženskej maternice pri umelom oplodnení.

Zdá sa, že pokusy viedli na plodoch, ktoré mali až šesť mesiacov. Associated Press publikoval informáciu, že podľa Dr. He sa jednému páru podarilo porodiť dvojičky. Taktiež bolo zverejnené krátke etické vyhlásenie v zmysle toho, že všetko sa deje s dobrými úmyslami...