Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dvadsať rokov s Viagrou

.vladimír Marko .veda .fenomén

Pred dvadsiatimi rokmi, presne 27. marca 1998, schválila americká Potravinová a lieková agentúra FDA liek, ktorý výrazne zlepšil kvalitu života miliónov mužov na celom svete. Schválila Viagru.

Dvadsať rokov s Viagrou JBCN/ALAMY/PROFIMEDIA Názov lieku Viagra vznikol kombináciou výrazu „vigor“ čiže sila, energia a Niagara.

ak chceme objektívne popísať históriu Viagry, nedá sa vyhnúť problému, ktorý Viagra lieči. Nedá sa obísť problém mužskej impotencie alebo, v dnešnej terminológii, erektilnej dysfunkcie. A problém impotencie muža je zase problémom erekcie jeho pohlavného orgánu. 

Až do konca 15. storočia platilo učenie starých Grékov, že erekcia je spôsobená vzduchom, akýmsi „nafúknutím“. Vzduch má pôvod kdesi v pečeni, odtiaľ putuje do srdca a z neho cez žily dorazí do penisu, kde vyplní jeho duté priestory. Prvý, kto túto predstavu vyvrátil, bol Leonardo da Vinci. Ten ako prvý popísal, že stoporený penis je naplnený krvou. A o dvesto rokov neskôr sa prišlo na to, že celý proces je riadený nervovými signálmi z mozgu. Vedelo sa teda, že stoporenie je spôsobené prísunom krvi do dutých, či skôr špongiovitých častí penisu a že signál na zmenu prichádza z mozgu. To, čo zostávalo nezodpovedané, bola otázka, prečo je raz v penise krvi veľa a raz málo. Čo spôsobuje, že už keď krv v orgáne je, tak z neho neodteká.

Takže, ako vzniká erekcia. Ako prvý príde príkaz z mozgu. Na jeho povel naplní pritekajúca krv špongiovité štruktúry obopínajúce žily, ktoré sú zodpovedné za odvádzanie krvi z orgánu. Špongiovité časti tak zväčšia svoj objem, čím „zacvaknú“ žily a zablokujú odtok krvi. Po orgazme alebo pri nečakanom vyrušení príde z mozgu iný príkaz, krv zo špongiovitých orgánov odtečie, tie zmenšia svoj objem, žily odvádzajúce krv sa uvoľnia a tá odtečie. Ak to všetko funguje tak, ako má, muž dosiahne erekciu vždy vtedy, keď si to praje. Ak to tak nefunguje, dochádza k problémom s erekciou. Táto porucha sa až donedávna nazývala impotenciou. Dnes sa nazýva erektilná dysfunkcia. 

niečo ako zápal slepého čreva 

Termín erektilná dysfunkcia je známy približne od konca 70. rokov 20. storočia. Oficiálne však nahradil ten predchádzajúci na základe rozhodnutia amerických Národných ústavov zdravia NIH v decembri roku 1992. Na prvý pohľad sa zdá, že ide vlastne len o zámenu jedného názvu za druhý. Nie je to však celkom pravda. Pod impotenciu sa zaraďovala – a doteraz sa zaraďuje – nielen neschopnosť erekcie, ale aj neplodnosť a nedostatok pohlavnej túžby, takzvaného libida. A samo označenie má navyše aj dosť pejoratívny obsah. Dosah tejto zámeny je však ešte podstatnejší. Kým impotencia bola problémom muža ako takého, erektilná dysfunkcia zúžila pohľad len na problém jedného jeho orgánu. Niečo ako zápal slepého čreva. Hoci je pravda, že slepé črevo nemá toľko pomenovaní ako penis. Zmena názvu tak umožnila urobiť z psychologicko-emocionálneho rébusu úlohu pre lekárov. 

clintonov škandál a iné šťastné náhody

Do tohto obdobia vstúpila veľká farmaceutická spoločnosť Pfizer so svojím prevratným liekom na liečbu erektilnej dysfunkcie. Mnohí kritici obviňovali spoločnosť Pfizer – a jej priaznivci ju za to zase obdivovali – že termín erektilná dysfunkcia vymysleli jej marketingoví mágovia. Kým totiž impotencia muža sa považovala skôr za problém a problém sa lekársky riešiť nezvykne, erektilná dysfunkcia už bola lekárska diagnóza. A tá si zasluhuje svoje farmaceutické riešenie. Viagru. 

Nebolo to celkom tak. Výrobca lieku mal, skrátka, šťastie, že sa dostal k vhodnej, len niekoľko rokov starej diagnóze. Je však pravda, že túto diagnózu prijal, obsadil a doslova si ju privlastnil. Mal aj ďalšie šťastie. Len pol roka pred uvedením lieku americká Potravinová a lieková agentúra FDA zrušila dlhoročný zákaz propagácie liekov priamo pacientom. Výrobca tak mohol v USA prvýkrát úplne obísť lekárov a mohutné reklamné kampane zamerať na konečných užívateľov. 

 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite