Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pan Am: cez oceány

.juraj Petrovič .veda .fenomén

V júni 1931 oslovil Juan Trippe šesť veľkých výrobcov lietadiel v Amerike, aby pre Pan Am postavili nový hydroplán. Mal mať dolet minimálne 4000 kilometrov v protivetre s rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu, uniesť štvorčlennú posádku a 400 kilogramov pošty. Podľa neho to boli mierne požiadavky.

Pan Am: cez oceány H. ARMSTRONG ROBERTS/CLASSICSTOCK/GETTY IMAGES 19. november 1931: Hydroplán Sikorsky S-40, v ktorom jeho autor Igor Sikorsky a pilot Charles Lindbergh začali navrhovať vylepšený model S-42 počas letu z Floridy do Južnej Ameriky.

napriek tomu ho štyria z oslovených výrobcov odmietli, vraj to, čo chce, nie je v danej dobe možné postaviť. Len Sikorsky a spoločnosť Glenn Martin sa rozhodli spočítať, či je Trippeho požiadavka realizovateľná.

Zhodou okolností päť mesiacov predtým pilotoval Charles Lindbergh jeden z letov Pan Am do Južnej Ameriky a na palube bol aj autor lietadla, ktorým sa letelo – bol to totiž Sikorsky S-40. Keď sa Lindbergh nechal vystriedať v pilotovaní kolegom, sadol si so Sikorskym do „jedálne“ lietadla a ešte počas letu začal otvorene kritizovať lietadlo, v ktorom sedeli. Lindbergh si uvedomoval, že všetky vonkajšie prvky, lanká, výstuhy a podobne, spôsobujú zvýšený odpor vzduchu. 

Sikorsky mu povedal, že v čase, keď sa S-40 navrhovalo, nebola technika tak ďaleko, aby sa dalo postaviť čokoľvek lepšie. Teraz ale bola, a tak sa Lindbergh so Sikorskym pustili do práce. Lindbergh si poznámky písal na jedálne lístky a po pristátí pokračoval so Sikorskym v návrhu toho, čo nakoniec vzniklo ako Sikorsky S-42. Lietadlo, ktoré otvorilo Pan Am cestu do Pacifiku.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite