Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Space Shuttle: Do práce!

.juraj Petrovič .veda .fenomén

Prvý let Space Shuttle, hneď s posádkou, ukázal, že nielen jednotlivé komponenty, testované na Zemi samostatne, ale celý koncept Space Shuttle je schopný úspešne odštartovať a bezpečne sa vrátiť na Zem. NASA naplánovala ešte ďalšie tri lety, ktoré mali odskúšať správanie Space Shuttle počas štartu, letu a pristátia. Súčasne tiež testovali infraštruktúru, ktorá za celým systémom stála.

Space Shuttle: Do práce! SPACE FRONTIERS/STRINGER/GETTY IMAGES 19. február 1982 Florida, USA: Astronauti Jack Lousma a za ním Gordon Fullerton pri prípravách na misiu STS-3.

základným rozhodnutím, ktoré musela NASA urobiť, bolo, či bude Space Shuttle štartovať z Kennedyho vesmírneho strediska na Cape Canaveral na Floride. Historické miesto štartov všetkých dovtedajších pilotovaných letov má niekoľko zásadných výhod, ale aj niektoré nevýhody. Základnou výhodou je existencia infraštruktúry. Štartovacie rampy 39A a 39B bolo možné adaptovať pre štarty raketoplánov, rovnako tak aj ikonickú VAB (Vehicle Assembly Building), jednu z najväčších budov na svete. Pásové dopravníky dopravujúce štartovacie plochy s raketami Saturn V sa tiež dali použiť. Výhodou štartov z Floridy je aj pomerne malá zemepisná šírka strediska, 28 stupňov severne od rovníka. To umožňuje raketám, ktoré štartujú smerom na východ, využiť rýchlosť otáčania Zeme, ktorá tu je 400 metrov za sekundu. Na rovníku je najvyššia, 462 metrov za sekundu, na póloch zas nulová. 

Takže čím bližšie k rovníku, tým väčšiu rýchlosť má už raketa na štartovacej rampe a túto rýchlosť si vie zobrať so sebou. To, ktorým smerom presne raketa štartuje, tak dokáže výrazne ovplyvniť veľkosť nákladu, ktorý dostane s rovnakým množstvom paliva do rovnakej výšky nad Zemou. Nevýhodou Kennedyho strediska je počasie – časté zrážky a oblačnosť –, ako aj blízkosť mora, ktorá zvyšuje koróziu všetkých kovových častí štartovacieho komplexu.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite