títo manažéri si všimli prvé náznaky trendu, ktorý sa odvtedy stal zrejmým: umelá inteligencia mení spôsob, akým ľudia používajú web. Keď používatelia kladú otázky chatbotom namiesto klasických vyhľadávačov, dostávajú odpovede namiesto zoznamu odkazov. Výsledkom je, že vydavatelia obsahu – od spravodajských portálov a online fór až po referenčné stránky ako Wikipedia – zaznamenávajú alarmujúci pokles návštevnosti.
Zmena spôsobu prehliadania internetu mení aj ekonomický model, na ktorom web doteraz fungoval. Návštevnosť sa dlhé roky monetizovala prostredníctvom online reklamy, no teraz klesá. Tvorcovia obsahu sa snažia nájsť nové spôsoby, ako prinútiť AI spoločnosti, aby im za informácie platili. Ak sa im to nepodarí, otvorený web sa môže premeniť na niečo celkom iné.
Od spustenia ChatGPT koncom roka 2022 si ľudia osvojili nový spôsob vyhľadávania informácií. Podľa OpenAI, tvorcu chatbota, ho používa približne 800 miliónov ľudí. ChatGPT je najpopulárnejšou aplikáciou v App Store pre iPhone. Spoločnosť Apple uviedla, že klasické vyhľadávanie v prehliadači Safari v apríli po prvýkrát pokleslo – používatelia sa totiž obracajú na umelú inteligenciu. Očakáva sa, že OpenAI čoskoro spustí vlastný webový prehliadač.
V reakcii na prudký rast OpenAI a ďalších startupov sa Google – ktorý má v USA približne 90 % podiel na trhu klasického vyhľadávania – snaží držať krok a do svojho vyhľadávača pridáva AI funkcie. Minulý rok začal pred niektorými výsledkami zobrazovať „prehľady“ generované umelou inteligenciou, ktoré sa odvtedy stali bežnou súčasťou vyhľadávania. V máji spustil „režim AI“, verziu vyhľadávača podobnú chatbotu. Spoločnosť teraz sľubuje, že vďaka AI môžu používatelia „nechať Google vyhľadávať za vás“.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.