Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

The Economist: Má zmysel užívať kolagén?

.the Economist .the economist

Sú jednoduchšie spôsoby, ako dosiahnuť hladšiu pleť a pevnejšie kĺby.

The Economist: Má zmysel užívať kolagén? Cristina Spanò

zaplatili by ste 40 libier  (46 Eur) za prášok vyrobený z rozomletej a chemicky spracovanej kože, kostí a spojivových tkanív hovädzieho dobytka alebo rýb? Takto prezentované asi nie. Ak sa ale tá istá látka predáva vo fľaši s nápisom doplnok stravy – kolagén – zrazu vyzerá oveľa lepšie. Kolagénové doplnky sú v móde, berú ich športovci (dúfajúc v silnejšie, viac voči zraneniam odolnejšie kĺby a väzy), aj tí, ktorí si potrpia na vzhľad (pre ich údajný účinok na vyhladenie vrások a navrátenia lesku vlasom). Otázkou však zostáva, do akej miery sú skutočne prospešné.

Kolagén je štrukturálny proteín, ktorý poskytuje tvar a oporu všetkému od kože a kostí po svaly a šľachy. Odhaduje sa, že tvorí 25 – 30 % proteínu v tele. Keďže organizmus neustále obnovuje kožu a vlasy a prebudováva kosti, denne spotrebuje značné množstvo kolagénu.

Nie je presne určené, koľko ho telo potrebuje, a či ho môžeme získať v plnej miere zo zdravej stravy. Rovnako ako všetky proteíny, aj kolagén pozostáva z aminokyselín – chemických lego kociek, ktoré sa dajú spájať v nespočetných variáciách. Deväť z nich je klasifikovaných ako esenciálnych, čo znamená, že si ich ľudské telo nedokáže samo vytvoriť a musí ich získavať zo stravy. Glycín a prolín – dve najrozšírenejšie aminokyseliny v kolagéne – k nim nepatria. Organizmus si ich vie vytvoriť z iných látok, čo naznačuje, že doplnky kolagénu nemusia byť nevyhnutné.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite