Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

The Economist: Americké firmy sa už nedokážu vyhýbať clám  

.the Economist .the economist

Blíži sa veľký tlak na ich zisky.

The Economist: Americké firmy sa už nedokážu vyhýbať clám   SITA/AP Photo/Noah Berger

americké korporáty boli v posledných rokoch prekvapivo odolným ekonomickým motorom – a to aj napriek tvrdošijnej inflácii a zvýšeným úrokovým sadzbám. No po Trumpovom atentáte na svetový trh sa motor začína zadrhávať. Kvôli Trumpovým clám na dovoz firmy od automobilky General Motors až po výrobcu športového oblečenia Nike zaznamenali prudký pokles ziskov. Podľa odhadov banky Goldman Sachs americké podniky absorbujú približne tri pätiny nákladov spojených s clami. 

Ďalšia zlá správa prišla 31. júla, keď prezident ohlásil novú vlnu ciel voči viacerým obchodným partnerom USA, spolu s opatreniami, ktoré majú firmám zabrániť v obchádzaní colných poplatkov. Manažéri, ktorí sa zdráhajú preniesť náklady ciel na už aj tak finančne vyčerpaných spotrebiteľov, postupne strácajú možnosti, ako sa tejto bolesti vyhnúť. 

Doteraz im pomáhalo predzásobenie. Americký dovoz hliníka, ocele a automobilov napríklad v prvom štvrťroku vyskočil na 400 miliárd dolárov, vysoko nad bežný trend, pretože firmy sa toho snažili pred zavedením nových ciel doviesť čo najviac. Zásoby sa však časom minú – a ich skladovanie tiež nie je zadarmo. Výrobcovi bábik Mattel klesol v druhom štvrťroku voľný peňažný tok približne o pätinu oproti minulému roku, a to práve v dôsledku predzásobenia.  

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite