Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kto potrebuje Accenture vo svete AI?

.the Economist .the economist

Známy inovátor čelí doteraz najväčšej výzve – musí inovovať sám seba. Pre koho je poradenstvo výhodné? Pre poradcov, samozrejme. Šéfovia firiem, ktorí môžu z neúspechu obviniť zlé externé konzultácie a pripísať si zásluhy za úspešné poradenstvo. Tiež v prípade jedného z gigantov odvetvia, pre jeho akcionárov.

Kto potrebuje Accenture vo svete AI? FOTO JOAN CROS/GETTY IMAGES

od začiatku roka 2015 do konca roka 2024 dosiahla spoločnosť Accenture – ktorá sa v roku 2000 oddelila od svojej účtovníckej sesterskej firmy a o rok neskôr vstúpila na burzu – celkový výnos (vrátane dividend) približne 370 %. S prehľadom tak prekonala nielen index S&P 500, ale aj Goldman Sachs a Morgan Stanley, dvoch velikánov známych ich neotrasiteľným sebavedomím. Keď sa americký akciový trh vo februári vyšplhal na historické maximum, firma mala hodnotu 250 miliárd dolárov, čo je viac ako obe investičné banky.

Odvtedy investori zmazali z jej hodnoty asi 60 miliárd dolárov – a sebavedomý úsmev z jej tváre. 20. júna sa cena jej akcií prepadla o 7 % po neuspokojivej štvrťročnej správe o ziskoch. Tržby aj prevádzkový výnos vzrástli medziročne o niečo rýchlejšie, než sa očakávalo, a to na 17,7 miliardy USD a 3 miliardy USD. Americké vládne zákazky boli menej zasiahnuté, ako sa obávali, opatreniami DOGE na zvýšenie efektivity. Nové objednávky však klesli už druhý štvrťrok po sebe. Znížili sa jednorazové konzultačné projekty aj „riadené služby“, v rámci ktorých Accenture denne riadi určité podnikové funkcie v mene klientov. Počet individuálnych zákazníkov, ktorí v predchádzajúcich troch mesiacoch uzavreli s firmou obchody v hodnote viac ako 100 miliónov USD, klesol z 32 na 30.

Niektoré z týchto problémov sú dočasné. V hmle svetovej obchodnej vojny a geopolitických otrasov na Blízkom východe sa mnohé globálne spoločnosti v súčasnosti zaoberajú skôr prežitím ako „inovovaním“, ktoré je pre Accenture samozrejmosťou. Napriek všetkému sú však problémy firmy hlbšie. Po tom, čo zarobila veľké peniaze radením iným, ako sa prispôsobiť novým technológiám, od internetu po cloud computing, teraz čelí rovnakým ťažkostiam v ére generatívnej umelej inteligencie (gen-AI). Kto potrebuje konzultantov, keď svet ovládnu poloautonómni „agenti“ AI?

Túto nepríjemnú otázku si kladie Julie Sweet, šéfka Accenture od roku 2019. Jej odpoveďou bolo trvanie na tom, že klienti budú potrebovať rovnakú pomoc s gen-AI ako s predchádzajúcimi technologickými inováciami, alebo ešte väčšiu, a že Accenture má dokonalé predpoklady nato, aby ju poskytla. Ani jedno tvrdenie neznie presvedčivo.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite