dodávatelia komponentov do áut neboli nikdy takí slávni ako ich výrobcovia. Prístrojové dosky, zostavy zavesenia kolies a ďalšie súčasti, ktoré dodávajú, sa nenápadne schovávajú pod lesklými karosériami. Napriek tomu spoločnosti ako Bosch, Continental a Denso pravidelne finančne predstihovali svojich zákazníkov z automobilového priemyslu. Teraz však neustály nárast počtu elektrických vozidiel, rastúci význam softvéru a nástup nových konkurentov otriasajú ich biznisom.
Škody sú viditeľné všade. Podľa poradenskej spoločnosti AlixPartners zaznamenalo 30 najväčších svetových dodávateľov v roku 2024 pokles voľne použiteľných financií približne o tretinu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Európski dodávatelia vlani oznámili celosvetové zrušenie 54 000 pracovných miest, z toho približne 12 000 v nemeckej spoločnosti Bosch, ktorá je najväčšou z tejto skupiny. Spoločnosť Continental poskytla 24. júna ďalšie podrobnosti o pláne, ktorý sa zrodil minulý rok, a to oddeliť divíziu výroby dielov od divízie výroby pneumatík, ktorá čelila menším problémom (elektrické vozidlá stále potrebujú pneumatiky). 11. júna Marelli, japonský dodávateľ pre automobilky, ktorého problémy zhoršili dlhy a clá prezidenta Donalda Trumpa, vyhlásil v Amerike bankrot.
Kedysi bolo zásobovanie výrobcov automobilov oveľa lepším remeslom. V rokoch pred pandémiou covidu-19 boli dodávatelia celkovo oveľa ziskovejší ako ich zákazníci. Najväčšie firmy, ktoré obchodujú priamo s automobilkami, sa zvyčajne uchádzajú o zákazky na väčšie celky – tie sú pritom poskladané z menších dielov od dodávateľov nižšie v reťazci. Veľkým dodávateľom sa darilo, pretože rovnaké súčiastky vedeli predávať viacerým značkám áut naraz. A keďže takýchto dodávateľov bolo menej než výrobcov, mohli si ľahšie diktovať podmienky.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.