Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Signály, že západný automobilový priemysel stráca dych

.the Economist .the economist

Dodávatelia, kedysi oveľa ziskovejší ako automobilky, majú problémy.

Signály, že západný automobilový priemysel stráca dych

dodávatelia komponentov do áut neboli nikdy takí slávni ako ich výrobcovia. Prístrojové dosky, zostavy zavesenia kolies a ďalšie súčasti, ktoré dodávajú, sa nenápadne schovávajú pod lesklými karosériami. Napriek tomu spoločnosti ako Bosch, Continental a Denso pravidelne finančne predstihovali svojich zákazníkov z automobilového priemyslu. Teraz však neustály nárast počtu elektrických vozidiel, rastúci význam softvéru a nástup nových konkurentov otriasajú ich biznisom.

Škody sú viditeľné všade. Podľa poradenskej spoločnosti AlixPartners zaznamenalo 30 najväčších svetových dodávateľov v roku 2024 pokles voľne použiteľných financií približne o tretinu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Európski dodávatelia vlani oznámili celosvetové zrušenie 54 000 pracovných miest, z toho približne 12 000 v nemeckej spoločnosti Bosch, ktorá je najväčšou z tejto skupiny. Spoločnosť Continental poskytla 24. júna ďalšie podrobnosti o pláne, ktorý sa zrodil minulý rok, a to oddeliť divíziu výroby dielov od divízie výroby pneumatík, ktorá čelila menším problémom (elektrické vozidlá stále potrebujú pneumatiky). 11. júna Marelli, japonský dodávateľ pre automobilky, ktorého problémy zhoršili dlhy a clá prezidenta Donalda Trumpa, vyhlásil v Amerike bankrot.

Kedysi bolo zásobovanie výrobcov automobilov oveľa lepším remeslom. V rokoch pred pandémiou covidu-19 boli dodávatelia celkovo oveľa ziskovejší ako ich zákazníci. Najväčšie firmy, ktoré obchodujú priamo s automobilkami, sa zvyčajne uchádzajú o zákazky na väčšie celky – tie sú pritom poskladané z menších dielov od dodávateľov nižšie v reťazci. Veľkým dodávateľom sa darilo, pretože rovnaké súčiastky vedeli predávať viacerým značkám áut naraz. A keďže takýchto dodávateľov bolo menej než výrobcov, mohli si ľahšie diktovať podmienky.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite