keď firmy zvyšujú ceny a „zdierajú“ svojich zákazníkov, mnohé vlády sa sťažujú. Niektoré neodolajú a zasiahnu. V Číne sa však dnes deje pravý opak. V máji štát pokarhal výrobcov automobilov nie za zvyšovanie cien, ale za ich znižovanie. Vyhlásil, že „v tejto cenovej vojne niet víťazov“, a bezstarostne ignoroval spokojných zákazníkov, ktorí si teraz môžu kúpiť svižný elektromobil za menej ako 8 000 USD.
Vo vojnách sú metódy niekedy rovnako šokujúce ako výsledky. Mnohí čínski výrobcovia predávajú autá lacno predajcom, ktorí ich ďalej predávajú ako „ojazdené“ vozidlá, hoci majú najazdených nula kilometrov. Tento neštandardný trik umožňuje výrobcom automobilov rozdeliť si trh a ponúkať ojazdené, ale nejazdené vozidlá zákazníkom citlivým na cenu a identické vozidlá s vyššou cenou všetkým ostatným. „Táto skrytá metóda znižovania cien narúša trhový poriadok,“ píše oficiálny denník People's Daily. Automobilový priemysel nie je jedinou časťou hospodárstva, ktorá trpí: ceny v továrňach v máji medziročne klesli v 25 z 30 hlavných priemyselných odvetví. V ôsmich, vrátane ťažby uhlia a výroby ocele, bol pokles ešte výraznejší ako v prípade automobilov. V celom obrovskom svete čínskeho priemyslu priemerné ceny klesajú už 32 mesiacov po sebe (pozri graf).
Investície do výroby, najmä do podnikov v oblasti špičkových technológií, boli v posledných rokoch svetlým bodom čínskej ekonomiky, ktorá zápasí s dlhotrvajúcou krízou v oblasti nehnuteľností. Rýchly pokles priemyselných cien a ziskov však vyvolal pochybnosti o udržateľnosti aj tohto rozmachu kapitálových výdavkov. Branže ako elektrické autá, lítium-iónové batérie a solárne panely mali byť novými strojcami rastu, ktorí by vyplnili dieru spôsobenú sektorom nehnuteľností. Teraz sa však stali aj hnacím motorom deflácie.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.