Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Do práce na BAjku

.matúš Baňovič .témy

Primátor Matúš Vallo pri ohlásení regulácie parkovania povedal, že vyzbierané peniaze pôjdu do Fondu mobility a investujú sa aj do cyklodopravy. Aký je jej súčasný stav? Vyskúšali sme si to v praxi.

Do práce na BAjku BRANISLAV BIBEL/SITA 7. september 2018 Bratislava: Bicykle v dokovacej stanici Slovnaft BAjk na Hurbanovom námestí v Bratislave. Bikesharing sa v hlavnom meste naplno rozbehol a je oň veľký záujem. Už väčším problémom je nedostatok segregovaných cyklotrás.

nikto z redakcie .týždňa nechodí do práce na bicykli. Pri presune hrá prím auto, verejná doprava, prípadne chôdza. Okrem návyku a pohodlnosti v tom zohráva rolu aj strach z hustoty premávky a z arogantných vodičov. Chceli sme však skúsenosť presunu Bratislavou na bicykli zažiť na vlastnej koži. Voľba padla na mňa, a tak som tri dni chodil do práce aj z práce na žltom Slovnaft BAjku.

Na rozdiel od iných obyvateľov Bratislavy mám na cyklotrasu veľké šťastie. Bývam v bratislavskom Ružinove, konkrétnejšie v administratívnej časti Nivy. Táto štvrť sa pomaly mení, vznikajú tu rôzne developerské projekty a doprava je čoraz hustejšia. Preto je logické, že sa práve na tomto mieste začala využívať alternatívna a ekologickejšia preprava na bicykli. 

Z Nív som sa musel dostať do Starého Mesta na Palisády, teda na ulicu, ktorá sa vinie popri parlamente. Na bicykli som však chodil len pod Most SNP, kde je stojan na žlté bicykle. Ale začnime od začiatku. Najbližšia bikesharingová stanica je od môjho domu vzdialená asi dvesto metrov. Po chvíli zápasenia so zámkou na bicykli som mohol vyraziť smerom k Prístavnej ulici, ktorá ide od Prístavného mostu k mostu Apollo a nákupnému centru Eurovea. 

Tu sa mi podarilo prekonať strach z cesty, pretože pozdĺž celej ulice je segregovaná cyklotrasa, oddelená od hlavnej cesty zeleným trávnatým porastom, určená len pre cyklistov. Chodci majú chodník na opačnej strane cesty. Napriek tomu, že je to podľa mojich informácií jedna z mála úplne oddelených cyklotrás, chodci to nerešpektujú. Úplne bežne sa mi stávalo, že som musel po ceste do práce alebo domov obiehať chodcov, bežcov a mamičky s kočíkmi. Pritom chodník krížom cez cestu je dostatočne široký pre kočíky a neparkujú tam autá, ktoré by ich obmedzovali. Prečo o tom píšem? 

K základnej výbave všetkých účastníkov premávky by mala patriť ohľaduplnosť. To sa, samozrejme, týka aj cyklistov, ktorí si musia dávať väčší pozor na zmiešanej trase s chodcami. Chodci by však mali byť ohľaduplní tiež, a tam, kde je to namieste, by sa mali pohybovať po vyznačených chodníkoch. Inak môže dôjsť k zbytočným zraneniam.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite