v bavorskom Mníchove začali s parkovacou politikou ešte koncom deväťdesiatych rokov. Hlavný cieľ bol znížiť počet áut v meste, ktoré sa borilo so zápchami. Začali tak, že vybrali dve mestské časti a spustili v nich platené rezidenčné parkovanie. Rok po zavedení prišli výsledky: počet parkujúcich áut na sídlisku počas noci klesol o štvrtinu. Zároveň sa rapídne znížilo takzvané krúženie s cieľom nájsť voľné miesto a takmer úplne zmizlo nelegálne parkovanie.
Desať rokov od zavedenia parkovacej politiky v Mníchove prišli aj ďalšie, konkrétnejšie výsledky. Uvádza ich vo svojej štúdii ITDP (Institute for Transportation and Development Policy), čo je jeden z popredných svetových výskumných inštitútov ohľadom dopravy. Po dekáde aktívnej parkovacej politiky sa v celom širšom centre Mníchova znížil počet áut približne o pätinu, počet cyklistov narástol o 75 % a počet chodcov stúpol o 61 %.
Ak chcú dnes obyvatelia Mníchova zaparkovať na ulici v centre, zaplatia 2,50 na hodinu. Zároveň sa dá parkovať na mnohých P+R parkoviskách na okraji mesta, kde stojí denné parkovanie 1,50 eur a premáva odtiaľ MHD do centra. Rezidenčné parkovanie na mníchovských sídliskách stojí 30 eur na rok a vedia si ho vybaviť ľudia, ktorí majú v meste trvalý aj prechodný pobyt. Stačí podať žiadosť na úrade a parkovací preukaz vám pošlú poštou do dvoch týždňov domov.
Parkovaciu politiku tak má Mníchov dávno vyriešenú a zaoberá sa už úplne inými vecami – vylepšuje MHD a cyklotrasy, podporuje politiku spoločných áut či rapídne obmedzuje vjazd dieselových vozidiel do širšieho centra mesta.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.