Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pravda podľa proruských trolov: Ukrajinci sú nacisti, Američania chcú vojnu a EÚ zomiera

.matúš Dávid .svet

Polopravdy a manipulácie, riadené či aspoň podporované Kremľom, podkopávali stabilitu západných demokracií aj počas uplynulého roka. Portál EÚ vs. Disinfo zozbieral vyše tisíc príkladov prokremeľských dezinformácií a urobil rebríček. O kom internetoví konšpirátori klamali najviac a cez aké médiá?

Pravda podľa proruských trolov: Ukrajinci sú nacisti, Američania chcú vojnu a EÚ zomiera Alexander Nemenov/Pool Photo via AP/SITA

ľahko dostupný internet, obľúbenosť sociálnych sietí a moderné smartfóny nadobro zmenili spôsob, akým ľudia získavajú informácie a narábajú s nimi. Aj dezinformátori a konšpirátori, ktorí šíria lži, polopravdy či manipulácie, už zistili, že lákavý a kontroverzný nadpis článku spolu s pútavou titulnou fotografiou mnohým čitateľom stačia. 

„Celý text potom ľudia väčšinou nečítajú a už vôbec nepátrajú po zdrojoch uverejnených informácií. Ak je článok v súlade s ich presvedčením, rovno ho na sociálnej sieti šíria,“ vysvetľuje analytička, spoluzakladateľka portálu Cybersec.sk a riaditeľka Slovenského inštitútu pre bezpečnostnú politiku (SSPI) Monika Masariková.

Novodobý fenomén narábania so správami na internete podľa expertky na propagandu úspešne zneužívajú aj proruskí dezinformátori, ktorí pripravujú manipulačné kampane pre každú krajinu zvlášť, pričom rešpektujú jej historické, politické a ekonomické špecifiká. 

„Len výnimočne sa konšpiračným webom podarí prísť s úplne vymyslenou správou alebo hoaxom tak, aby zafungoval a zmobilizoval spoločnosť,“ hovorí analytička Veronika Víchová z pražského think-tanku Evropské hodnoty, kde vedie program s názvom Kremlin Watch. 

Oveľa častejšie podľa nej ide o zmes poloprávd a manipulácií, ktoré neprichádzajú s novými problémami, ale iba prilievajú olej do ohňa už existujúcim problémom. 

„Podporujú tak trenie v spoločnosti a využívajú emocionálne reakcie čitateľov, zároveň s pomocou protichodných vysvetlení vytvárajú informačný chaos,“ vysvetľuje Víchová.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.matúš Dávid .svet
.diskusia
.neprehliadnite