Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Minister dopravy prehral s D1

.tomáš Němeček .stĺpčeky .český týždeň Tomáša Němečka

Ak jazdíte z Bratislavy do Prahy po diaľnici D1, možno vás naplní škodoradostným zadosťučinením, že skončil český minister dopravy Dan Ťok. Jeho demisia bola rýchla a bezbolestná. A dlho očakávaná.

Minister dopravy prehral s D1 ILUSTRÁCIA NATÁLIA LOŽEKOVÁ/NATALIALOZEKOVA.SK

v januári som na tomto mieste spísal päť bezpečných predpovedí pre tento rok (.týždeň č. 1-2 / 2019), pričom č. 4 bol práve Ťokov odchod: „Nekonečné opravy kľúčovej diaľnice D1 si žiadajú buď výrazný pokrok, alebo politickú rituálnu obeť. B je pravdepodobnejšie.“ Premiér Babiš kade chodil, tade vykladal, že od šéfa českej pobočky stavebnej spoločnosti Skanska čakal viac. Pritom Dan Ťok nebol zlý minister: v tomto nevďačnom rezorte sa človek zvyčajne ani príliš neohreje a už ide (v roku 2011 takto zažilo Česko postupne hneď troch ministrov dopravy). Ťok ho riadil od decembra 2014, čo je tuzemský rekord. Podarila sa mu súťaž na prevádzkovateľa mýtneho systému (od roku 2020 ho od rakúskej firmy Kapsch preberá konzorcium slovenského SkyTollu a českej finančnej skupiny PPF). Za jeho éry sa – podľa správ Najvyššieho kontrolného úradu, ktorý má v Česku povesť nezávislej autority – vďaka väčšej konkurencii zlacnila výstavba diaľnic o polovicu, z 13 miliónov eur za kilometer na 6 miliónov eur. Lenže sa strašne vlečie: príprava na stavbu diaľnice trvá podľa toho istého NKÚ v Česku trinásť rokov, kým v Poľsku už len päť rokov. Ministra Ťoka však podľa jeho slov neustála kritika unavila, takže má chuť skončiť v politike úplne – doteraz je poslancom za Babišovo ANO – a vrátiť sa do biznisu.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite