Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dezinformácie – symptóm alebo príčina?

.dalibor Roháč .stĺpčeky .iný pohľad

Sú Trumpovo víťazstvo v roku 2016 a brexit výsledkami dezinformácií a propagandy na sociálnych sieťach? Škandál spoločnosti Cambridge Analytica by to mohol naznačovať. Ale...

Dezinformácie – symptóm alebo príčina? Natália Ložeková / natalialozekova.sk

CA bezškrupulózne využívala údaje o používateľoch Facebooku na agresívnu politickú reklamu v prospech britského odchodu z EÚ a Trumpa. Predstava, že zneužívanie nových technológií je hlavnou príčinou nárastu autoritárskeho populizmu, je však mylná. A iluzórna je tiež myšlienka, že kríza Západu má technické riešenie – napríklad, že voličov vystavíme „správnej“ informačnej diéte.

Dezinformácie, „fake news” aj ruská propaganda sú, samozrejme, problém. Ako aj bubliny na sociálnych sieťach, v ktorých sa podobne zmýšľajúci vzájomne utvrdzujú vo svojich názoroch bez toho, aby boli vystavení iným pohľadom či kritike. Avšak postupná strata dôvery v politické inštitúcie a extrémna voličská polarizácia sú dlhodobými trendmi. Ten prvý vidno v amerických prieskumoch verejnej mienky už od polovice 60. rokov, ten druhý bol politológom zjavný už v polovici minulého desaťročia.

„Možnosti, ktoré ponúkajú sociálne médiá manipulátorom a propagandistom, netreba podceňovať.“

Spôsob, akým Facebook umožnil firme Cambridge Analytica získavať dáta o svojich používateľoch a ďalej ich spracúvať na účely cielenej kampane, bol neetický a možno aj nelegálny. Poučenia z toho plynú tak pre regulátorov, ako aj pre používateľov takýchto platforiem, ktorí si len málokedy študujú detaily toho, s čím presne svojím kliknutím vyjadrujú súhlas. Hovoriť však o „manipulácii“ amerických prezidentských volieb je hlúposť.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite