Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Luther: V čom spočíva podstata cirkvi?

.pavel Hanes .stĺpčeky .reformácia podľa kazateľa

Luther začal spis O babylonskom zajatí cirkvi zo septembra 1520 slovami: „Chtiac-nechtiac nútený som stávať sa zo dňa na deň učenejším.“ Počas reformačných sporov čoraz viac dokazoval, že ak má dôjsť k skutočnej náprave, nestačí neporušovať jestvujúce predpisy, ale treba ich zmeniť.

Luther: V čom spočíva podstata cirkvi? Natália Ložeková / natalialozekova.sk

pripomeňme si, že na začiatku 16. storočia sa volanie po reforme európskej spoločnosti ozývalo zo všetkých strán. Učenci, politici, mystici, kazatelia – mnohí poukazovali na neporiadky a morálny úpadok cirkevnej vrchnosti. Teológiu cirkvi však zásadne nespochybňovali ani neproblematizovali potrebu cirkevných obradov pre dosiahnutie večnej spásy. Cirkev prisluhovala Božiu spásnu milosť udeľovaním siedmich sviatostí (krst, birmovanie, Eucharistia, pokánie, pomazanie chorých, posvätný stav a manželstvo). Ich prostredníctvom bola cirkev od narodenia do smrti prítomná v živote každého člena kresťanskej spoločnosti. Teológia sviatostí, pôvodne úzko zviazaná s ideou tajomstva Božieho slova, sa okolo 12. storočia stala prevažne teóriou cirkevného rituálu. V tomto období novoobjavená Aristotelova filozofia poskytla teológom ideu kauzality, ktorou zdôvodnili sviatostné účinky fyzickej látky v procese duchovnej spásy.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite