Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

.jazz, blues a iné: Nie je charizmatik ako charizmatik

.peter Lipa .stĺpčeky .hudba

Celé sa to zbehlo akosi naraz a rýchlo. Niekedy prejde aj mesiac a nikam sa nedostanem, aj keď pozvánok je vždy dosť. Ale minulý týždeň sa to zmenilo veľmi jednoznačne. Stretol som takmer osobne troch umelcov a bol som svedkom ich prezentácie spolu s ostatnými divákmi.

.jazz, blues a iné: Nie je charizmatik ako charizmatik

v stredu to bol Leonard Cohen, vo štvrtok Jana Kirschner a v piatok Stano Štepka. Označenie „takmer osobne“ je aktuálne aj v prípade Leonarda. Ten už síce medzi nami nie je, ale oprávňuje ma k tomu veľmi osobný zážitok pri sledovaní 118-minútového dokumentárneho filmu o ňom a o jeho piesni Hallelujah. Stále som mal pocit, že to, čo hovorí, je veľmi osobné. Cítil som, ako keby hovoril o mne. A to isté som cítil, keď spieval. Musel som sa pozrieť do slovníka, aby som skontroloval všetky významy a súvislosti slova „charizmatický“, a zistil som, že Cohen mal všetko, čo k tomu patrí, a mal toho toľko, že nám to celý život rozdával. 

Ja som nikdy nebol na jeho koncerte, škoda, najmä v závere kariéry to boli dokonalé, vykryštalizované hudobné lahôdky. Hutný, kompletný balík všetkého, čo ku koncertu patrí. Hudba, text? Ktorá z týchto dvoch základných zložiek každej pesničky je v prípade Cohena dôležitejšia? Asi text, veď Cohen bol vlastne spisovateľ, majster slova, ale tie melódie a ich jednoduchá, pritom dokonalá interpretácia dali jeho textom krídla.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite