cestná doprava je zodpovedná za takmer 75 percent emisií oxidu uhličitého pochádzajúcich z dopravy. Druhé a tretie miesto zaberajú s niečo vyše desiatimi percentami takmer rovnako letecká a lodná doprava. Preto by sa mohlo zdať, že snaha zrušiť používanie spaľovacích motorov v cestnej doprave dáva zmysel. Koniec koncov, existujú alternatívy – elektromobilita, prípadne vodíkové vozidlá s palivovými článkami. To sú v podstate tiež elektromobily, len zdrojom elektriny pre ich pohon nie je batéria, ale palivový článok, ktorý vyrába elektrinu reakciou vodíka so vzdušným kyslíkom.
Najbežnejšie palivá, ktoré sa dnes používajú v doprave, od automobilovej cez lodnú až po leteckú, sú ale stále fosílne palivá. Tie sa vyrábajú z ropy a ich spaľovaním sa uvoľňuje oxid uhličitý. Benzín, nafta, letecký benzín či ťažký ropný olej ale zďaleka nie sú jediné palivá, ktoré sa dajú použiť v spaľovacom motore. A v tom je práve základný problém so všeobecným zákazom spaľovacích motorov. Paleta palív pre ne je totiž podstatne širšia a zahŕňa aj druhy palív, ktoré sú prinajmenšom uhlíkovo neutrálne.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.