Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Prečo sa na Facebooku darí Blahovi a jemu podobným?

.gabriel Tóth .spoločnosť

Zamýšľali ste sa niekedy, prečo majú vaše slušné či odborné príspevky na sociálnych sieťach malý dosah a nízky počet interakcií? A prečo sa, naopak, dlhé statusy Ľuboša Blahu stávajú rýchlo virálnymi? Za ich dosahom a zobrazovaním stojí algoritmus. Ak zistíte, ako funguje, a budete vytvárať príspevky podľa jeho pravidiel, bude sa dariť aj vášmu obsahu.

Prečo sa na Facebooku darí Blahovi a jemu podobným? TOM WILLIAMS/CQ ROLL CALL/GETTY IMAGES 10. apríl 2018 Washington, USA: Papierové figuríny s podobizňou Marka Zuckerberga pred budovou Kapitolu. Akcia mala poukázať na používanie fejkových profilov na tejto sociálnej sieti s výzvou, aby boli takéto kontá odstránené.

ale čo je v skutočnosti algoritmus, o ktorom hovoríme? Ide o nastavený súbor pravidiel, ktorý určuje, aké príspevky sa budú používateľom zobrazovať na ich „nástenke“, tzv. newsfeede. Algoritmus Facebooku sa stará, aby ste na tejto sociálnej sieti trávili čo najviac času a opakovane sa tam vracali. To dosiahne tak, že vám bude podsúvať príspevky na základe vašich záujmov a preferencií. Podľa oficiálnych informácií spoločnosti na jedného používateľa pripadá denne približne tisíc príspevkov, ktoré sa mu môžu na nástenke potenciálne zobraziť. Úlohou algoritmu je toto množstvo obsahu roztriediť a rozhodnúť, čo bude pre používateľa najzaujímavejšie. 

facebook odmeňuje spory

V súčasnosti ovládol mediálnu plochu aj na tejto platforme trend dezinformácií. Facebook nepriamo poskytol široký online priestor pre mnohé zavádzajúce až nebezpečné informácie. Konšpirátori a ľudia šíriaci dezinformácie sú najmä vďaka sociálnym sieťam nadpriemerne úspešní, lebo vytvárajú zdanie, že ich hlas je vo verejnej diskusii silno zastúpený. Sila ich hlasu je v skutočnosti neraz až hrozbou, keďže sú schopní ovplyvniť politické rozhodnutia, verejnú mienku či legislatívu.

Práve tieto skupiny používateľov efektívne využívajú algoritmy na zvyšovanie svojho dosahu. Robia to tak, že tvoria obsah vyvolávajúci silné emócie či kontroverzie na sociálnych sieťach, ktorý má následne výrazne viac interakcií, a teda väčší dosah. Aj malá skupina aktívnych a koordinovaných používateľov tak dokáže pomôcť šíreniu, respektíve viralite svojich príspevkov.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite