Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Tisícky rómskych detí vypadli počas korony zo vzdelávania, lebo nemali počítač, internet alebo motiváciu, hovorí pedagóg

.svetluša Surová .spoločnosť

Mnohé rómske deti sa počas dištančnej výučby nemohli zapojiť do online vzdelávania. Združenie EduRoma publikovalo Správu o dištančnom vzdelávaní žiakov z rómskych komunít počas pandémie covid-19. Riaditeľ tejto organizácie Vlado Rafael hovorí, že až 70 percent rómskych detí z chudobných komunít nebolo zapojených do dištančného vzdelávania.

Tisícky rómskych detí vypadli počas korony zo vzdelávania, lebo nemali počítač, internet alebo motiváciu, hovorí pedagóg Boris Németh Žiaci druhého ročníka najväčšej základnej školy v Jarovniciach. Tieto deti sú momentálne najviac ohrozené minuloročným výpadkom školskej dochádzky. Po niekoľkých mesiacoch, keď si osvojili slovenský jazyk, museli pre pandémiu školu opustiť.

v rozhovore sa dočítate:

  • ako prebiehalo dištančné vzdelávanie chudobných rómskych žiakov počas korona krízy,
  • koľko percent žiakov sa nezapojilo do tohto vzdelávania,
  • aké sú hlavné nedostatky takéhoto vzdelávania a ako ich vylepšiť,
  • čo je personalizované vzdelávanie a či pomohlo počas korona vzdelávania.

zmapovali ste dištančné vzdelávanie rómskych žiakov od marca do júna tohto roku počas korona krízy. K čomu ste dospeli?

Snažili sme sa preskúmať, čo sa deje vo vzdelávaní chudobných rómskych detí alebo detí z marginalizovaných rómskych komunít (MRK) počas pandémie covid-19. Naša správa nie je o tom, že ideme teraz kritizovať ministerstvo školstva. Minister školstva síce pekne hovorí o rómskych deťoch, ale celkom nevieme, čo sa pre ne urobilo. Inštitút vzdelávacej politiky povedal, že viac ako 56-tisíc chudobných detí sa nevzdelávalo a myslím si, že 127-tisíc detí bolo vzdelávaných offline. A čo teraz s týmito číslami? Náš materiál hovorí o všetkých bariérach, ktorým učitelia, deti a ich rodičia čelili v rámci rómskych komunít.

ako na Slovensku prebiehalo dištančné vzdelávanie žiakov z chudobných rómskych komunít počas prvej vlny pandémiecovid-19?

Prvá vlna pandémie ochorenia covid-19 ukázala respektíve zvýraznila množstvo nerovností a znevýhodnení vo vzdelávaní ako i mimo školské prostredie a ešte viac prehĺbila rozdiely medzi rôznymi skupinami žiakov. Mnohé rómske deti sa nemohli zapojiť do online vzdelávania tak, ako ostatní žiaci preto, lebo nevlastnili počítač, nemali prístup k internetu alebo nemali zručnosti a rodinné podmienky pre prácu vo virtuálnom priestore. Hoci mnohí učitelia nadobudli nové zručnosti pri práci s počítačom, je zrejmé že samotná kvalita dištančného vzdelávania bola a stále je veľmi limitovaná. 

„Naše zistenia z júla hovoria že až 70 percent rómskych detí z chudobných komunít nebolo zapojených do dištančného vzdelávania.“

Nedá sa preto tvrdiť, že dištančné vzdelávanie uškodilo len chudobným deťom z rómskych komunít. Rómske deti však budú ťahať aj po druhej vlne pandémie za kratší koniec po návrate do školských lavíc, pretože nemajú dostatočné zázemie na to, aby mohli bez väčších problémov dohnať vymeškané v porovnaní s ostatnými žiakmi. 

 

Celý rozhovor si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite