v rozhovore s dátovým analytikom sa dočítate:
ste súčasťou inovatívnej firmy, kde sú zamestnanci zvyknutí na moderný štýl práce aj komunikácie. Ako vás zasiahla koronakríza?
Nechodili sme do kancelárie a neboli sme s kolegami na jednom mieste, takže tie každodenné inovácie a spoločné premýšľania boli oveľa komplikovanejšie.
Máme síce množstvo komunikačných technológií, ktoré nás zbližujú, no istá bariéra tam stále zostáva a nie je to také pružné. Nedá sa vyvolávať kolegom dvadsaťkrát za deň.
a čo biznisový rozmer vášho startupu? Zmenila pandémia niečo?
Áno a vnímam to veľmi pozitívne. Venujeme sa dátovej analýze, a tak nám celá situácia tak trochu nahrala.
v čom?
Pred pandémiou žila väčšina inštitúcií verejnej správy, ale aj firiem, v komfortnej zóne, kde všetci vedia všetko a nepotrebujú žiadne rady ani analýzy. Občas v tejto súvislosti s úsmevom hovorievam, že našou najväčšou konkurenciou je, keď človek na druhej strane tvrdí, že niečo vie najlepšie. Teraz sa však výrazne zmenilo správanie ľudí.
ako?
Firmy sa nám začali samé od seba ozývať s tým, že absolútne nevedia, čo sa na trhu deje. Vymizli totiž klasické vzorce správania.
čo máte na mysli?
Pozrime sa na to cez mobilitu. Keď vypukla koronakríza, zrazu prestalo platiť, že pracovný týždeň trvá od pondelka do piatka a najväčšia premávka na cestách je tým pádom vo štvrtok alebo v piatok popoludní.
Teraz vidíme, že je to oveľa viac rozhádzané a mení sa to aj z týždňa na týždeň. Firmy, ktoré dosiaľ „najlepšie vedeli, ako sa to má robiť“, zrazu nevedeli, ako reagovať.
aké z toho vyplýva ponaučenie?
Prvé ponaučenie je byť skeptický. Vyjsť z komfortnej zóny a netváriť sa, že keď niečo robím dlho, tak viem najlepšie, ako sa to má robiť. Netreba sa báť opravovať svoje názory na základe tvrdých dát. Tie dáta sú často voľne dostupné a dajú sa pomerne jednoducho získať, či už sa venujete IT oblasti, doprave alebo máte obchod s potravinami.
vieme teda získať rôzne dáta, ktoré nám následne pomôžu lepšie sa rozhodovať?
Áno a vďaka tomu aj znižovať náklady či zvyšovať profit. Preto by sme mali byť skeptickí a viac sa pýtať, či je to naozaj tak, ako si myslíme. Veď prinajhoršom si potvrdíme svoj názor alebo, naopak, zistíme, že je to úplne inak a nájdeme spôsob, ako ušetriť kopu peňazí.
Archív Pavla MagicaFirma Biotron Labs, ktorú vedie Pavol Magic, zvíťazila v slovenskom finále medzinárodnej súťaže PowerUp! ako najlepší slovenský startup roka 2020.
to ste už pomenovali aj to, čomu sa venujete vo firme Biotron Labs. Ako ste sa k tejto práci dostali?
Startup vznikol pred asi tromi rokmi, no všetci, ktorí ho dnes reprezentujeme, sme sa venovali dátam aj v minulosti. Ja som pracoval v spoločnosti Sygic, ktorá vyvíja rovnomenný navigačný systém pre mobilné zariadenia.
Celý rozhovor si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.