Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ponaučenie z koronakrízy? Byť skeptický a netváriť sa, že všetko viem, hovorí startupista Magic

.matúš Dávid .spoločnosť

Pomáha firmám a inštitúciám robiť lepšie rozhodnutia pomocou dát. V rozhovore tvrdí, že Slováci si nezačnú kupovať elektromobily len tak, sami od seba. „Pokiaľ nebudú mať istotu, že si auto môžu nabiť nielen doma, ale aj cestou do práce či na trase z Bratislavy do Košíc, tak si ho nekúpia,“ hovorí Pavol Magic z Biotron Labs.

Ponaučenie z koronakrízy? Byť skeptický a netváriť sa, že všetko viem, hovorí startupista Magic Archív Pavla Magica Rodák z Banskej Bystrice Pavol Magic spolu s kolegami z Biotron Labs pomáha firmám a inštitúciám robiť lepšie rozhodnutia pomocou dát.

v rozhovore s dátovým analytikom sa dočítate:

  • čo koronakríza naučila startupy,
  • v čom môžu dáta pomôcť podnikateľom a úradom,
  • ako vyzerá elektromobilita na Slovensku,
  • koľko máme nabíjacích staníc, kde sa nachádzajú,
  • ako sa dnes ide elektroautom z Bratislavy do Košíc.
  • ste súčasťou inovatívnej firmy, kde sú zamestnanci zvyknutí na moderný štýl práce aj komunikácie. Ako vás zasiahla koronakríza?

    Nechodili sme do kancelárie a neboli sme s kolegami na jednom mieste, takže tie každodenné inovácie a spoločné premýšľania boli oveľa komplikovanejšie.

    Máme síce množstvo komunikačných technológií, ktoré nás zbližujú, no istá bariéra tam stále zostáva a nie je to také pružné. Nedá sa vyvolávať kolegom dvadsaťkrát za deň.

    a čo biznisový rozmer vášho startupu? Zmenila pandémia niečo?

    Áno a vnímam to veľmi pozitívne. Venujeme sa dátovej analýze, a tak nám celá situácia tak trochu nahrala.

    v čom?

    Pred pandémiou žila väčšina inštitúcií verejnej správy, ale aj firiem, v komfortnej zóne, kde všetci vedia všetko a nepotrebujú žiadne rady ani analýzy. Občas v tejto súvislosti s úsmevom hovorievam, že našou najväčšou konkurenciou je, keď človek na druhej strane tvrdí, že niečo vie najlepšie. Teraz sa však výrazne zmenilo správanie ľudí.

    ako?

    Firmy sa nám začali samé od seba ozývať s tým, že absolútne nevedia, čo sa na trhu deje. Vymizli totiž klasické vzorce správania.

    čo máte na mysli?

    Pozrime sa na to cez mobilitu. Keď vypukla koronakríza, zrazu prestalo platiť, že pracovný týždeň trvá od pondelka do piatka a najväčšia premávka na cestách je tým pádom vo štvrtok alebo v piatok popoludní.

    Teraz vidíme, že je to oveľa viac rozhádzané a mení sa to aj z týždňa na týždeň. Firmy, ktoré dosiaľ „najlepšie vedeli, ako sa to má robiť“, zrazu nevedeli, ako reagovať.

    aké z toho vyplýva ponaučenie?

    Prvé ponaučenie je byť skeptický. Vyjsť z komfortnej zóny a netváriť sa, že keď niečo robím dlho, tak viem najlepšie, ako sa to má robiť. Netreba sa báť opravovať svoje názory na základe tvrdých dát. Tie dáta sú často voľne dostupné a dajú sa pomerne jednoducho získať, či už sa venujete IT oblasti, doprave alebo máte obchod s potravinami.

    vieme teda získať rôzne dáta, ktoré nám následne pomôžu lepšie sa rozhodovať?

    Áno a vďaka tomu aj znižovať náklady či zvyšovať profit. Preto by sme mali byť skeptickí a viac sa pýtať, či je to naozaj tak, ako si myslíme. Veď prinajhoršom si potvrdíme svoj názor alebo, naopak, zistíme, že je to úplne inak a nájdeme spôsob, ako ušetriť kopu peňazí.

    Firma Biotron Labs, ktorú vedie Pavol Magic, zvíťazila v slovenskom finále medzinárodnej súťaže PowerUp! ako najlepší slovenský startup roka 2020.Archív Pavla MagicaFirma Biotron Labs, ktorú vedie Pavol Magic, zvíťazila v slovenskom finále medzinárodnej súťaže PowerUp! ako najlepší slovenský startup roka 2020.

    to ste už pomenovali aj to, čomu sa venujete vo firme Biotron Labs. Ako ste sa k tejto práci dostali?

    Startup vznikol pred asi tromi rokmi, no všetci, ktorí ho dnes reprezentujeme, sme sa venovali dátam aj v minulosti. Ja som pracoval v spoločnosti Sygic, ktorá vyvíja rovnomenný navigačný systém pre mobilné zariadenia.

     

    Celý rozhovor si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

    predplatiť

    Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
    .diskusia
    .posledné
    .neprehliadnite