Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vychovávateľka: V družine nerobím len dozor nad deťmi, som tak trochu aj ich psychológom

.denisa Gdovinová .spoločnosť

Viac ako dvadsať rokov robila učiteľku v materskej škole, posledné štyri roky je vychovávateľkou v „družine” v základnej škole v Hriňovej. Andrea Santusová vysvetľuje, prečo je podľa prieskumu Slovenskej komory učiteľov situácia vychovávateľov neúnosná.

Vychovávateľka: V družine nerobím len dozor nad deťmi, som tak trochu aj ich psychológom Archiv Andrey Santusovej

ako prebiehalo dnešné popoludnie v školskom klube detí? 

Dnes sme mali klasický deň. Po vyučovaní som vyzdvihla deti v triede a išli sme spolu na obed do školskej jedálne. Potom podľa legislatívy nasleduje odpočinková činnosť. Keďže mám v mojom oddelení 35 detí, je nemysliteľné, aby sme sa vrátili do bežnej školskej triedy a tam deti relaxovali v tých istých laviciach, kde sedeli celý deň. Preto väčšinou vezmeme deky a odchádzame na školský dvor. Deti sú na ihrisku, alebo sa s nami rozprávajú, podľa toho, ako si kto chce oddýchnuť. Počas toho rozvíjame ciele nastavené vo výchovnom programe nášho zariadenia. Dnes sme mali pracovno-technickú oblasť výchovy. Takže sme si na dekách a na lavičkách pripravovali darčeky pre budúcich prvákov, ktorí nás prídu navštíviť. 

počas programu vám pravdepodobne deti postupne odchádzajú. 

Áno, je to frmol. Deti odchádzajú na krúžky alebo do umeleckej školy. Nedávno zrušili v menšej dedine školu a pribudli nám deti dochádzajúce do školy autobusom. Nám vychovávateľkám ešte pribudla povinnosť posielať deti na autobus. V mojej náplni práce nie sú len hry a činnosti s deťmi, ale aj doslova manažérske riadenie – deti odchádzajú, prichádzajú z krúžkov, medzitým dieťa donesie lístok od rodiča, že potrebuje tam a tam odísť v presnom čase. Celý deň mám nastavený pripomienkovač a fungujem ako dispečer. 

a ako vyzeral váš dnešný deň? Čo robíte predtým, než vyzdvihnete deti z vyučovania? 

V našej škole máme aj ranný klub detí, od šiestej do pol ôsmej, kým sa začne vyučovanie. Tam sú však deti ešte rozospaté, venujeme sa len pokojným činnostiam, kreslíme si alebo sa rozprávame, o čom sa im snívalo a aký deň ich čaká. Potom sa ja venujem činnostiam, ktoré súvisia s výchovno-vzdelávacou prácou, ale nikto ich nevidí, lebo to nie je priama práca s deťmi. To zahŕňa evidenciu detí, vedenie triednej dokumentácie, prípravu pomôcok – nachystala som si materiál na darčeky, ktoré sme poobede pripravovali. A mnoho ďalších.

chodí do ranného klubu veľa detí? 

Klub máme rozdelený do štyroch oddelení a každá vychovávateľka má do 35 detí. O ranný klub je veľký záujem, súvisí to určite so zamestnanosťou rodičov. Na opatrovateľky rodičia peniaze nemajú a kluby sú lacné, poplatok u nás je 2,50 eur na mesiac. Sme relatívne veľká škola – máme do štyristo žiakov, prvý a druhý stupeň, materskú školu a aj špeciálne triedy. Hriňová je dosť rozľahlé mesto, s okolitými roztrúsenými lazmi, ktoré k nám spadajú. 

nemusíte počas vyučovania aj suplovať?

Aj to sa stáva. V našej škole je zavedený systém, že vychovávateľka, ktorá má v daný deň ranný klub, je v ten deň aj poistka pre prípad chýbajúceho učiteľa. 

„Psychológia by mala byť základom vzdelávania vychovávateľov.“

takmer každý rodič má skúsenosti s „družinou“, ale napriek tomu je vaše povolanie nepochopené. Každý si ho predstaví len ako dozor nad deťmi. Vychovávateľ má však vyštudovanú pedagogiku a profesionálne vedie voľný čas detí. Čo to znamená?

Školské kluby detí presne definuje zákon. Mali by svojou činnosťou nadväzovať na výchovu v rodine a na vyučovací proces. Sme zameraní na oddych a rekreáciu detí a na prípravu na vyučovanie. Nerozvíjame primárne vedomosti detí, ako v škole, ale rozvíjame najmä ich sociálne zručnosti a záujmy. Vychovávateľka má úplne inú úlohu ako učiteľka. Nejde jej o výkon dieťaťa, ale o jeho sociálne a emocionálne vyžitie, tvorbu vzťahov k vrstovníkom a k sebe samému. Táto činnosť ale nie je presne nalinkovaná, vychádzame z potrieb detí. Keď mi prídu deti z vyučovania, naladím sa na ich rozpoloženie a podľa toho zaradím aj aktivitu, ktorú som si nenaplánovala.

napríklad?

Stalo sa, že som mala naplánovanú športovú aktivitu, ale deti sa boli počas vyučovania s učiteľkou sánkovať. Sú mokré, uzimené, unavené, nemajú chuť znova na šport. Tak zaradím alternatívnu činnosť. 

zdá sa mi, že fungujete trochu ako psychológ. Pravidelne sa s deťmi rozprávate, pozorujete ich, sledujete ich vývin. 

Psychológia by mala byť základom vzdelávania vychovávateľov. V klube sa stretávajú deti z rôzneho socioekonomického prostredia, napríklad aj rómske deti. Prichádzajú k nám aj integrované deti, ktoré majú počas vyučovania asistenta učiteľa, v školskom klube však už nemajú nikoho, akoby „vyzdravelo“. Zladiť rôzne temperamenty detí vyžaduje psychologickú, sociologickú zručnosť, aby vychovávateľ dosiahol fungujúci kolektív. 

ak deti z rôznych prostredí trávia spolu vyučovanie, je to predsa len odlišné od toho, keď spolu trávia aj voľný čas v klube. Je priestor aj na to, aby ste ich viedli k tolerancii? 

Klub detí je na to ako stvorený. Štát umelo vytvára vyučovacie predmety a vsunie do vzdelávacích osnov prierezové témy v štýle „multikultúrna výchova”. Len aby si odškrtli, že robia niečo na podporu tolerancie. No pritom práve v kluboch majú vychovávatelia v rukách možnosť pôsobiť na myslenie detí a viesť ich k empatii, vytvárať medzi nimi pozitívnu klímu. No ale ak mám v oddelení 35 detí, koľko mám času, aby som na deti pôsobila individuálne? Kluby sú podhodnotené, vychovávatelia vnímaní len ako dozor. Pritom máme oveľa väčší potenciál. 

spomenuli ste, že počas času v klube detí plníte „tematické oblasti výchovy”. Čo si pod nimi môžeme predstaviť? 

Aktivita v kluboch nie je náhodná, máme ju rozvrhnutú v našom výchovnom programe Kamarát. Aktivity sú združené v tematických oblastiach výchovy, ktorých je šesť: vzdelávacia, spoločenskovedná, pracovno-technická, telovýchovná – zdravotná a športová, prírodovedno-environmentálna, estetickovýchovná. Všetky oblasti podľa zákona máme striedať tak, aby sa každá vykonala aspoň raz za dva týždne. 

sú podľa vás tieto oblasti nastavené správne? 

Z hľadiska teórie áno. Pracovala som 24 rokov v materskej škole, kde boli aktivity nastavené podobne. V kluboch detí však vidím skôr organizačné prekážky. Problémom býva aj to, že si rodičia často želajú, aby si deti napísali domáce úlohy v klube. Keď sú tu však deti od pol jednej do štvrtej, mám čo robiť, aby sme povinné činnosti stihli. A najmä, nemali by sme deti po vyučovaní znova zahltiť príliš organizovanými aktivitami. 

a stíhate reálne robiť s deťmi domáce úlohy?

Súčasťou nášho režimu je príprava na vyučovanie. Tu sa však často dostávame do konfliktu s rodičmi, pre ktorých to automaticky znamená napísanie úloh.

 

Celý rozhovor si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite