Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

PISA hovorí aj o nastavení mysle a frontálnej výučbe

.rastislav Mikuláš .spoločnosť

V rámci programu PISA sa okrem testovania zbiera aj veľa iných dát, vďaka čomu sa analytici s nimi vedia hrať a nachádzať zaujímavé súvislosti. Napríklad aj o tom, či je frontálna výučba naozaj prežitok.

PISA hovorí aj o nastavení mysle a frontálnej výučbe Tomáš Somr/SITA

výsledky Slovenska v medzinárodnom testovaní PISA v deviatom ročníku základných škôl sú obľúbeným argumentom v debatách o stave nášho školstva. Vrámci programu PISA sa okrem samotného testovania zbiera aj veľa iných dát, vďaka čomu sa analytici s nimi vedia hrať a nachádzať zaujímavé súvislosti. A keďže naši analytici na Ministerstve školstva sú – nie sú – sú – ?, tak si pomôžeme dvoma zisteniami poradenskej spoločnosti McKinsey & Company z jesene minulého roka.

mindset

Po prvé: mať správny prístup či postoj ku vzdelávaniu je podstatnejšie ako sociálno-ekonomický pôvod.

V politických debatách sa u nás ako príčiny zlého stavu školstva uvádzajú rôzne veci. Tie najhoršie výsledky v rôznych testovaniach sa zvyknú zhadzovať na sociálno-ekonomické dôvody pôvodu detí. 

Zistenia McKinsey&Co pre Európu však hovoria, že tento dôvod má iba 18-percentný vplyv, pričom nastavenie mysle (anglicky „Mindsets") má až 29-percentný vplyv a školský faktor 20-percentný. Ďalšie vplyvy sú ešte pedagogický (15 %) či študentský (8 %).

„Na začiatok by stačila aj zmena prístupu od našich osvietených politikov.“

V reáliách slovenskej politiky je prístup či postoj ku vzdelávaniu až na výnimky veľmi chabý a na okraji verejného záujmu. Veď ako vláda podporuje vzdelanosť? Rozdeľovaním eurofondov na vedu a výskum, hádzaním omrviniek učiteľom s ultimátami či systémovým riešením kalamít. A motiváciou detí štýlom „načo vedomosť, k pásu treba ísť!", „ku korytu pustíme aj tak iba našich ľudí" a „byť priemer je in".

Našťastie ešte existujú iniciatívy a rodičia s deťmi, ktorí sa nedajú a vlastnú vzdelanosť, ako aj očakávania vzdelanosti v spoločnosti držia na úrovni. 

Ale skúsme si predstaviť, že by tak bola nastavená celá spoločnosť: Vzdelanie ako najvyššia priorita Slovenska! Samozrejme, že postupne by to znamenalo aj investovanie veľa peňazí. Na začiatok by však určite stačila aj zmena prístupu od našich osvietených politikov, také to štuchnutie.

obrana frontálnej výučby

Po druhé: správny mix frontálnej a dopytovacej výučby má najvyššiu pridanú hodnotu

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite