Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Otvorený list predsedovi vlády a ministerke školstva

.redakcia .spoločnosť

Slovenskí vedci doma aj v zahraničí stále častejšie poukazujú na kritickú situáciu vo vede. Aktuálne napísali otvorený list s návrhmi na zlepšenie výskumu a vzdelávania.

Otvorený list predsedovi vlády a ministerke školstva Diana Černáková/SITA

Vážení zástupcovia vlády Slovenskej republiky,

dlhodobo sa zhoršujúci stav vedy na Slovensku motivoval platformu Žijemvedu k zorganizovaniu otvorenej konferencie na túto tému na pôde Slovenskej akadémie vied dňa 22. decembra 2017. Stretlo sa na nej vyše sto slovenských vedcov a študentov pôsobiacich doma i v zahraničí. Diskusia v rámci stretnutia i následná verejná diskusia vyústila k pomenovaniu najpálčivejších problémov a k návrhu viacerých opatrení. Ich spoločná realizácia je potrebná na zlepšenie kvality výskumu a systému vzdelávania na Slovensku:

  • zabezpečiť nezávislé a transparentné hodnotenie vedeckých projektov v grantových schémach zahraničnými odborníkmi bez konfliktu záujmov. Zároveň reštrukturalizovať grantové schémy tak, aby bolo možné financovanie platov odborníkov priamo z grantu. Zvýšiť podiel financií určených na vybudovanie infraštruktúry. Umožniť predkladať aj projekty písané v anglickom jazyku bez úplného slovenského prekladu.  
  • na všetkých univerzitách a vedeckých inštitúciách vykonať hĺbkové hodnotenie kvality výskumu nezávislou, odbornou, zahraničnou komisiou, tak ako sa to udialo na Slovenskej akadémii vied v rokoch 2016-17. Na základe existujúcich i budúcich medzinárodných hodnotení vyvodiť personálne dôsledky a adekvátne prerozdeľovať finančné prostriedky. Opakovať hodnotenie každých 4-5 rokov.
  • začať udeľovať pracovné pozície na všetkých úrovniach, vrátane doktorandských, na základe otvorenej medzinárodnej súťaže s presne stanovenými hodnotiacimi kritériami. Legislatívne zamedziť jednotlivcom zastávať vedúcu funkciu vo viacerých inštitútoch súčasne. Limitovať počet pracovných úväzkov na maximálne dve pracoviská.
  • zabezpečiť kompetitívne platy výskumných a pedagogických pracovníkov, aby sa zabránilo odlevu mozgov a prilákali sa aj zahraničné talenty.
  • začať realizovať reformu školstva, zameranú na zvýšenie kvality výučby a absolventov. Tá by mala zahŕňať: podporu výučby kritického myslenia na vyšších stupňoch základných škôl a stredných školách; prehodnotenie návratu prijímacích skúšok na vysoké školy a univerzity; financovanie univerzít a vysokých škôl založené na výsledkoch objektívneho hodnotenia kvality a so zníženou mierou závislosti od počtu študentov; akceptovanie akademických titulov docent a profesor získaných na zahraničných inštitúciách s porovnateľným alebo lepším umiestnením v celosvetových rebríčkoch, ako majú naše najlepšie hodnotené univerzity.
 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.redakcia .spoločnosť
.diskusia
.neprehliadnite