Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Minister vs. Magister

.anna Medzihradská .spoločnosť

Obidve slová majú latinský pôvod. Minister – odvodené zo slova minus (nižší, menší): nižší služobník, sluha, pomocník, vykonávateľ, posluhovač (vlastne slovo miništrant má rovnaký kmeň). Magister – odvodené zo slova magis (viac): vyšší predstavený, náčelník, pán, správca, radca, učiteľ (ak vám hovorí niečo príbuzné slovo magistrát)

Učitelia (= magistri) boli doteraz relatívne ticho, len po kútoch zborovní reptali na nezmyselnosť niektorých prác, nespravodlivosť ohodnotenia, nevymožiteľnosť práv. Máme predsa práva dieťaťa, práva rodiča, kde sú však práva učiteľa? 
Ministri, politici, vláda a im podobní majú vždy veľa rečí. To je podstata tejto doby: netreba robiť, stačí hovoriť, ako veľa pracujete! A čo sa od nich naši žiaci naučili? 
Na hodine angličtiny žiak pokojne povie: "Na Slovensku po slovensky! Pani učiteľka, keď to hovoria niektorí politici, tak hádam to bude pravda!" Žiaci pravidelne chodia na hodiny neskoro s odvolaním, že to robia aj v parlamente. Nuž a vrcholným argumentom je: "Pani učiteľka, ja sa nemusím učiť, lebo na strednú školu ma aj tak vezmú. A potom aj tak budem nezamestnaný! VPP to istí!!!!" Haló, pán premiér... sociálny štát??? 
Keď si všímame prácu politikov a porovnáme ich s prácou učiteľa, nestíhame sa čudovať. Učitelia v práci v danom čase musia byť, ak majú nejaký problém, musia si vziať neplatené voľno. Nemôžeme si jednoducho neprísť, hoci by nás niekto z kolegov zapísal do knihy dochádzky! Politici možno vytvárajú dojem, že majú viac povinností, no tu už prichádza na rad aj iné kritérium: kvalita práce. Môžete si dovoliť len tak v práci nečinne sedieť pri novinách alebo sa hrať na notebooku? Alebo ako oni počas hlasovania jednoducho zabudnúť niečo urobiť? Mám snáď ešte ďalej pokračovať v komparácii? Čokoľvek by som spomenula (kompetencie a právomoci alebo zamestnanecké výhody), stále by sme sa dopracovali k rovnakému výsledku. Čo k tomu dodať?
Máme teda chápať postoj politikov k učiteľom ť tak, že nedotovanie školstva je vedomé a cielené, aby sme našou "nečinnosťou" vychovali ďalších voličov súčasných vládnych činiteľov? Voličov, ktorí stádovito pôjdu za svojím Vodcom? Nuž, páni politici, zatiaľ sa ešte premáhame a napriek ožobračovaniu školstva sa snažíme deťom vštepiť okrem učiva aj to, že majú právo na informácie, na vlastný názor, na hľadanie pravdy, na normálny život v demokracii, za ktorú sme boli na námestiach aj v novembri 1989 aj teraz. Vy svojím konaním dokazujete, že ste mali a máte úplne iné motívy!


Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite