Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Poetika campu

.peter Zajac .spoločnosť .spoločnosť

Slovo camp má dva významy. Na jednej strane sa používa vo význame tábora, v ktorom jedna skupina dohliada na druhú, pričom skupina dohliadajúcich je skrytá a skupina dohliadaných je ustavične viditeľná. V druhom význame je camp táborom združujúcim skupiny ľudí so spoločnými záujmami.

Poetika campu JAN SÁGL/REPROFOTO TÝŽDEŇ V apríli 1969 fotografoval Jan Ságl akciu svojej sestry, výtvarníčky Zorky Ságlovej Házení míčů do průhonického rybníka Bořín.

1

V najširšom zmysle slova je campom každý vonkajší priestor uzavretý voči svetu. V podstate je campom aj raj. Tak ďaleko však v tejto úvahe nechcem ísť. Chcem hovoriť o súčasnom význame poetiky campu. Charakterizujú ju aj tábory ako lágre, ale nechcem hovoriť o campoch, kde jedna skupina dohliada na druhú, tresce ju, zabíja, vraždí. Tie nebudú témou mojej úvahy.

Na začiatku však musím povedať, čo v tomto zmysle tábory predstavujú. V modernej dobe sa začínajú Benthamovým panoptikom z konca 18. storočia, ako ho opísal Michel Foucault v úvahe Dozerať a trestať. Patria sem všetky moderné trestné kolónie, ako ich opísal Franz Kafka, koncentračné tábory a väzenia, ako ich poznáme z 20. storočia. Všetko sú to tábory vrahov a obetí, spojené násilím. 

2

História campov, ako ich poznáme v dnešnej poetike, je dlhšia a zároveň kratšia. Začína sa rozličným typom rajov a nekončí sa 20. storočím. V druhej polovici 20. storočia sa poetikou campov zaoberala Susan Sontagová. Vo svojej kľúčovej eseji Poznámky o fenoméne camp (česky v Labyrint Revue, 2000/7 – 8) ho vzťahovala v prvom rade na poetiku LGBTI+. Tvrdila, že camp znamená estetizáciu vecí, ktorá nie je založená na vzťahu ku kánonu krásy, ale na miere štylizácie a umelosti, artificialite. Podstatou campu je podľa nej láska k neprirodzenému: k umelosti a prehnanosti (Zikmund-Lender, 2000). Neskôr Sontagová spája kultúru campu len s mužskou homosexualitou. Podľa novely Christophera Isherwooda The World in the Evening z roku 1956 sú základom „vysokého campu“ balet a barokové umenie.

Toto vymedzenie campu je veľmi zredukované. Samotná Susan Sontagová sa od neho neskôr odvrátila a tvrdila, že camp vkus nie je homosexuálny, ale niet pochybností, že existuje istá afinita a prekrytie, ale súčasne je „camp oveľa viac ako homosexuálny vkus“.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite