Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Koľko podcastov počúvaš, toľkokrát si človekom?

.inge Vagačová .spoločnosť

Počúvanosť podcastov neustále rastie. Stávajú sa súčasťou dennej rutiny, nech už je dôvod na ich vyhľadanie a následne vypočutie rôzny. Poslucháči v rôznych, už existujúcich výskumných štúdiách v Spojených štátoch amerických na tému počúvania podcastov uvádzajú ako primárnu motiváciu najmä “zabaviť sa”. Nasleduje túžba po nových informáciách, sociálna angažovanosť, uspokojenie z rozprávania príbehov a až následne informovanosť o politickej situácii. Uvádzajú, že počúvanie podcastov im spríjemňuje čas pri presúvaní sa z miesta na miesto, dochádzaní do práce, domácich prácach, a to im prináša pocit produktívnejšie stráveného času.

Koľko podcastov počúvaš, toľkokrát si človekom? SITA/AP Photo/Patrick Semansky

podcasting sa v priebehu posledných rokov stal moderným rozhlasom, zdrojom správ, informácií, rozhovorov a príbehov, faktov aj fikcií, ktoré si ľudia môžu vybrať a vypočuť na požiadanie, v akomkoľvek im vyhovujúcom čase a v akomkoľvek prostredí, stačí mať telefón, prípadne slúchadlá a ten máme pri sebe neustále.

Jeden z výskumov motívov počúvania podcastov ukázal, že podcasty poskytujú poslucháčom nielen informačné, ale aj sociálne uspokojenie.

Otvorenosť voči skúsenostiam je rozmer, ktorý súvisí prioritne s informačnými potrebami. Podcasty oslovujú ľudí zvedavých, žijúcich bohatý zážitkový život. Poslucháčov s vysokou mierou otvorenosti voči skúsenostiam, pretože im umožňujú skúmať a venovať sa širokej škále tém z rôznych uhlov pohľadu, z perspektívy ich rôznych nositeľov. Môže tu byť silná potreba získavať nové vedomosti, čo prináša radosť a zároveň ako ďalšia potreba, motivácia súvisiaca s pocitom discomfortu z nevedomosti, ktorý kontinuálne živý potrebu vyhľadávať stále ďalšie a ďalšie zdroje poznania.

Podcastovanie však môže súvisieť so sociálnym uspokojením súvisiacim s potrebou niekam patriť. Pravidelné počúvanie môže prinášať pocit prepojenia s moderátormi a ostatnými poslucháčmi. Pocit prepojenia s moderátorom podcastu môže viesť k parasociálnemu vzťahu t.j. jednostrannému vzťahu, ktorý si ľudia vytvárajú s mediálnou osobnosťou alebo celebritou. Výskum zistil, že poslucháči podcastov vytvárajú silnejšie parasociálne vzťahy so svojím obľúbeným moderátorom podcastu, keď moderátor prejavuje záujem o poslucháčov, zdieľa osobné informácie a je vnímaný ako kompetentnejší, autentickejší a nepredvídateľnejší. Nedávny experiment ďalej odhalil, že väčšie sebaodhalenie hosťa podcastu zvýšilo vnímanú úroveň parasociálnej interakcie medzi poslucháčmi.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite