Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Benzov predchodca: Ako sa prvé auto previezlo Parížom, zožalo ovácie a upadlo do zabudnutia

.bibiána Kristína Danitová .spoločnosť .fenomén

O tom, ktorý stroj možno považovať za prvý automobil, sa vedú vášnivé diskusie. Jedni pripisujú jeho zostrojenie Karlovi Benzovi, druhí tvrdia, že prvé auto nemalo benzínový pohon, ale parný, a teda bolo zostrojené o desaťročia skôr.

Benzov predchodca: Ako sa prvé auto previezlo Parížom, zožalo ovácie a upadlo do zabudnutia APIC/GETTY IMAGES

otázka, čo možno považovať za auto, nie je len otázka technická, ale aj lingvistická. Synonymický slovník slovenčiny ho definuje ako „dvojstopové cestné motorové vozidlo na prepravu osôb alebo nákladov“, no Slovník súčasného slovenského jazyka pod pojmom automobil rozumie „motorové vozidlo poháňané spravidla spaľovacím motorom“. Z tohto teda vyplýva, že i parou poháňané auto je autom v pravom slova zmysle, keďže využíva tepelný piestový motor.

vízia nestačí

Pred tristo rokmi sa vo Francúzsku narodil Nicolas-Joseph Cugnot, ktorý sa do histórie zapísal ako prvý vynálezca auta. Bol vojenským inžinierom a mal veľkú chuť niečo konštruovať. Nepochádzal zo zámožnej rodiny, a tak mu chýbali financie na uskutočnenie jeho nápadov. Navzdory tomu sa snažil prinášať vynálezy, ktoré by uľahčovali vojakom prácu. Jedným z nich je merací stôl, ktorý sa dodnes používa v armáde pod názvom Cugnotov stôl. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite