Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Plávajúce letiská I.

.jaroslav Coplák .spoločnosť .spoločnosť

Pondelok, 14. november 1910. Na kotvisku v Hampton Roads pri Norfolku sa v dopoludňajšej rannej hmle črtá silueta krížnika Birmingham. Oko pozorovateľa zaujala čudná plošina vypínajúca sa nad prednou palubou.

Plávajúce letiská I. LIBRARY OF CONGRESS/GETTY IMAGES 18. január 1911, zátoka pri San Franciscu, Kalifornia: Americký aviatik Eugene Burton Ely vzlieta na dvojplošníku z paluby pancierového krížnika USS Pennsylvania, kde predtým uskutočnil aj prvé úspešné pristátie.

z nej zaznieval rev motora akéhosi stroja, ktorý sa po chvíli rozbehol po plošine, nadvihol sa nad ňu a vzápätí sa na jej konci prepadol k hladine. Už-už sa zdalo, že skončí vo vode, ale potom sa znova vzniesol a po chvíli pristál na neďalekej pláži. Bol to prvý úspešný vzlet lietadla z lode.

zo začiatkov lietania

Keď 17. decembra 1903 bratia Orville a Wilbur Wrightovci na pláni Kitty Hawk v Severnej Karolíne podnikli svoje prvé úspešné lety na dvojplošníku Flyer I., ťažko bolo predvídať, aký rozmach toto aviatické odvetvie čoskoro zaznamená. Ich originálny lietajúci stroj poháňaný motorom s človekom v kokpite otvoril novú éru aviatiky so strojmi ťažšími ako vzduch. Aj keď ich lety v ten deň videlo len niekoľko divákov, ich vynález našiel rýchlo mnohých nasledovníkov.

Stavali si čoraz dômyselnejšie stroje, ktoré sprvu umožňovali len krátke, potom dlhšie skoky a potom aj lety na väčšie vzdialenosti. Prieskum zo vzduchu balónmi či vzducholoďami umožňoval pozorovať pozície protivníka, pohyb jeho jednotiek a prípadne na ne útočiť. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite