Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

E-športy naberajú na popularite, hráči denne trénujú aj 10 hodín. Stanú sa aj olympijskou disciplínou?

.bibiána Kristína Danitová .spoločnosť .fenomén

E-športy, teda súťažné hranie videohier, predstavujú jeden z najrýchlejšie rastúcich fenoménov digitálnej éry. Kým ešte donedávna boli vnímané ako voľnočasová aktivita tínedžerov, dnes sa z nich stáva profesionálna disciplína, ktorá si rovnako ako klasické športy vyžaduje tréning, disciplínu, výnimočné mentálne schopnosti aj veľkú dávku talentu.

E-športy naberajú na popularite, hráči denne trénujú aj 10 hodín. Stanú sa aj olympijskou disciplínou? LEE JIN-MAN/AP/SITA 19. november 2023 Soul, Južná Kórea: členovia tímu T1 oslavujú víťazstvo na turnaji Ligy legiend.

elektronický šport nájdete pod viacerými názvami, napríklad pro gaming či cybersport. Hoci sa môže zdať, že súťažné hranie videohier je fenoménom 21. storočia, jeho história sa začala písať desaťročia pred jeho začiatkom.

počiatky e-športu

Prvá videoherná súťaž sa konala 19. októbra 1972 na Stanforde. Študenti hrali hru Spacewar a víťaz získal ročné predplatné časopisu Rolling Stone. O dva roky sa konal v Japonsku celoštátny turnaj arkádových videohier, ktorý sa považuje za predchodcu šampionátov v e-športoch. Jeho cieľom bolo zvýšiť predaj videohier spoločnosti Sega. Čoskoro sa objavili i prvé turnaje v hre Pac-Man. V roku 1980 usporiadala spoločnosť Atari turnaj, na ktorom sa zúčastnilo viac ako 10-tisíc súťažiacich, čo môžeme považovať za prvý významný míľnik  e-športov. 

90. roky priniesli zásadné zmeny – nástup internetu a zlepšenie výkonu počítačov –, ktoré spravili z týchto turnajov fenomén. Ten sa dodnes teší veľkej popularite. Základom pre prvé profesionálne súťaže sa stali hry Doom, Quake a StarCraft. Kvôli nim začali vznikať prvé organizácie a ligy zamerané na elektronické športy, ako napríklad Cyberathlete Professional League (CPL), ktoré začali stanovovať pravidlá hier. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite