Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Chodí po školách a láka deti k IT. Učitelia sú vraj hladní po nových spôsoboch výučby

.redakcia .rozhovory

Popri štúdiu na vysokej škole spoluzaložil projekt „Učíme s hardvérom“. Marek Mansell v ňom pomáha učiteľom inovovať výučbu informatiky. Prečo je podľa neho dôležité vychovávať z detí informatikov a ako chce motivovať učiteľov na slovenských školách?

Chodí po školách a láka deti k IT. Učitelia sú vraj hladní po nových spôsoboch výučby Emil Zvarík

o čom je váš projekt „Učíme s hardvérom“?

Je to vzdelávací program, ktorý cieli na učiteľov základných a stredných škôl. Snažíme sa ich podporovať školeniami a vyvíjať pre nich metodiky, aby nerobili na informatike dávno zastaralé veci. Informatika je často vyučovaná nezáživne alebo veľmi slabo. Učitelia nevedia, čo učiť, pretože nové technológie môžu na nich pôsobiť odstrašujúco a to len ďalej prehlbuje nezáujem žiakov. My sa im to snažíme zjednodušiť.

ako si spomínate na informatiku na základnej škole? 

Hral som sa tam počítačové hry. Takto to na niektorých školách vyzerá aj teraz. Buď sa tam hrajú hry, alebo používajú Baltík (detské programovacie prostredie, ktoré sa využíva na výučbu programovania – pozn. red.) či Pascal (programovací jazyk, ktorý sa využíva pri výučbe programovania – pozn. red.), čiže veci, ktoré nie sú pre žiakov v tomto veku zaujímavé. 

Nechápal som ich zmysel, nebavilo ma to. Možno som sa pri tom mohol naučiť nejaké koncepty, ale tá aktivita bola veľmi nezáživná. Už v tom čase som si uvedomoval aj ich zastaranosť – napr. Pascal vznikol v šesťdesiatych rokoch a v súčasnosti sa už prakticky nikde nevyužíva, no učitelia ho stále učia. Pretože ich nik nenaučil nič novšie.

ako ste sa teda naučili programovať?

Ja som mal šťastie, že obaja rodičia sú IT-čkári. Síce ma priamo k tomu neviedli, ani ma neučili programovať, ale doma sme mali knihy. Skôr to prichádzalo z môjho impulzu. Už na základnej škole som si robil vlastné webstránky a postupne som prechádzal na čoraz komplikovanejšie veci. 

„Veľkým problémom informatiky je, že mnohých učiteľov ju nebaví učiť. Dôvodom je, že nie sú na to ani vyštudovaní, ani inak zaškolení.“

ako ste prišli s aktivitou, ktorá inovuje výučbu informatiky?

My sme tri roky dozadu začali organizovať konferenciu PyCon, ktorá združuje programátorskú komunitu okolo programovacieho jazyka Python. To je konferencia, ktorá sa koná po celom svete a na našej sme mali tiež množstvo rečníkov zo zahraničia, ktorí nás nabádali k tomu, aby sme sa viac venovali vzdelávaniu.

 

Celý rozhovor si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite