Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Automatizácii sa nevyhneme

.richard Kališ .rozhovory

Peter Horník a Ľubomír Fogaš založili prvú spoločnosť v oblasti fulfilmentu na Slovensku. Pod jednou strechou riešia distribúciu rôznych tovarov – skladujú, balia aj doručujú. Ako sa takýto segment dostal na Slovensko, ako naň reaguje slovenský zákazník, a akú rolu zohrá v budúcnosti automatizácia?

Automatizácii sa nevyhneme BORIS NÉMETH Ľubomír Fogaš a Peter Horník: Firmy by sa mali viac sústreďovať na podstatu vlastného podnikania a pridružené služby outsourcovať

odkiaľ pochádza nápad na váš biznis?

Peter Horník: Balíková logistika nie je v zahraničí nič nové. Keďže zahraničné trhy sú v tomto roky pred nami, logicky takýto systém pochádza práve odtiaľ. K nám sa dostal najmä v čase, keď ľudia začali prevádzkovať prvé internetové obchody. E-shopy potrebovali zabezpečiť dopravu, balenie a iné činnosti, na ktoré nemali vlastnú kapacitu. My sami sme kedysi začínali práve predajom na internete a prirodzene sme logistiku robili najprv pre seba. Postupne sa z toho stala samostatná činnosť a dnes už e-shopy nemáme. Venujeme sa plnohodnotne len fulfilmentu.

čo vlastne znamená slovo fulfilment?

Ľubomír Fogaš: Fulfilment je kompletný proces logistiky. Je to služba, ktorá vzniká od okamihu predaja tovaru zákazníkovi. Zakúpený tovar predajcu je u nás v tom čase už uskladnený. Po preposlaní objednávky od predajcu k nám cez informačný systém ho vyhľadáme a zabalíme. Celý tento proces sa končí doručením tovaru zákazníkovi s prípadným prebratím dobierky a riešením vratiek.

prečo si internetové obchody nestavajú vlastné logistické centrá?

Peter Horník: Logistika je samostatná činnosť. Keď chce internetový obchod plnohodnotne fungovať, môže vynaložiť vlastnú energiu na balenie, dopravu a skladovanie. Vybudovať relatívne veľký obchod a k tomu fungujúcu distribučnú sieť však nie je nič jednoduché. Druhou možnosťou je outsourcing. Príkladom je účtovníctvo, alebo, ako v našom prípade, logistika. Týmto prístupom zákazník získa celú logiku, systém a zázemie – všetko od jedného poskytovateľa.

Ľubomír Fogaš: V Spojených štátoch, ale i v západnej Európe sa outsourcuje až osemdesiat percent služieb. Firmy sa sústreďujú na podstatu vlastného podnikania. U nás je to,paradoxne, presne naopak. Povedal by som, že možno menej ako percento je skutočne outsourcované.

prečo existuje taký veľký nepomer medzi západnou Európou a Slovenskom?

Ľubomír Fogaš: Je to dané aj historicky. Počas minulého režimu tu neexistovali podobné služby, na ktoré by sa firma mohla obrátiť.

 

Celý rozhovor si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite