Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Automatizácii sa nevyhneme

.richard Kališ .rozhovory

Peter Horník a Ľubomír Fogaš založili prvú spoločnosť v oblasti fulfilmentu na Slovensku. Pod jednou strechou riešia distribúciu rôznych tovarov – skladujú, balia aj doručujú. Ako sa takýto segment dostal na Slovensko, ako naň reaguje slovenský zákazník, a akú rolu zohrá v budúcnosti automatizácia?

Automatizácii sa nevyhneme BORIS NÉMETH Ľubomír Fogaš a Peter Horník: Firmy by sa mali viac sústreďovať na podstatu vlastného podnikania a pridružené služby outsourcovať

odkiaľ pochádza nápad na váš biznis?

Peter Horník: Balíková logistika nie je v zahraničí nič nové. Keďže zahraničné trhy sú v tomto roky pred nami, logicky takýto systém pochádza práve odtiaľ. K nám sa dostal najmä v čase, keď ľudia začali prevádzkovať prvé internetové obchody. E-shopy potrebovali zabezpečiť dopravu, balenie a iné činnosti, na ktoré nemali vlastnú kapacitu. My sami sme kedysi začínali práve predajom na internete a prirodzene sme logistiku robili najprv pre seba. Postupne sa z toho stala samostatná činnosť a dnes už e-shopy nemáme. Venujeme sa plnohodnotne len fulfilmentu.

čo vlastne znamená slovo fulfilment?

Ľubomír Fogaš: Fulfilment je kompletný proces logistiky. Je to služba, ktorá vzniká od okamihu predaja tovaru zákazníkovi. Zakúpený tovar predajcu je u nás v tom čase už uskladnený. Po preposlaní objednávky od predajcu k nám cez informačný systém ho vyhľadáme a zabalíme. Celý tento proces sa končí doručením tovaru zákazníkovi s prípadným prebratím dobierky a riešením vratiek.

prečo si internetové obchody nestavajú vlastné logistické centrá?

Peter Horník: Logistika je samostatná činnosť. Keď chce internetový obchod plnohodnotne fungovať, môže vynaložiť vlastnú energiu na balenie, dopravu a skladovanie. Vybudovať relatívne veľký obchod a k tomu fungujúcu distribučnú sieť však nie je nič jednoduché. Druhou možnosťou je outsourcing. Príkladom je účtovníctvo, alebo, ako v našom prípade, logistika. Týmto prístupom zákazník získa celú logiku, systém a zázemie – všetko od jedného poskytovateľa.

Ľubomír Fogaš: V Spojených štátoch, ale i v západnej Európe sa outsourcuje až osemdesiat percent služieb. Firmy sa sústreďujú na podstatu vlastného podnikania. U nás je to,paradoxne, presne naopak. Povedal by som, že možno menej ako percento je skutočne outsourcované.

prečo existuje taký veľký nepomer medzi západnou Európou a Slovenskom?

Ľubomír Fogaš: Je to dané aj historicky. Počas minulého režimu tu neexistovali podobné služby, na ktoré by sa firma mohla obrátiť. Reálne až od roku 1989 vznikajú kontrakty s tretími stranami. Aj to najskôr len v známejšej podobe, ako napríklad účtovníctvo.

Peter Horník: Slovensko je taký malý trh, že napríklad dopravu viete relatívne dlhodobo vykryť aj lokálnymi kuriérmi. Spojené štáty sú omnoho väčšie, rovnaká logika tam, prirodzene, nefunguje. Nie je prakticky možné doručiť balík z Kalifornie do New Yorku bez pomoci logistickej firmy.

kto takéto služby dnes využíva?

Peter Horník: Máme dva typy zákazníkov. Tým prvým sú slovenské a české internetové obchody. Najčastejšie sú to stredne veľké firmy. Malé firmy väčšinou nemajú dostatočný objem tržieb, aby sme im vedeli takýto komplexný systém rozumne nastaviť. Druhá časť našich zákazníkov sú zahraničné firmy, ktoré vyhľadávajú logistické spoločnosti v strednej Európe z dôvodu výhodnej polohy. Zaujímaví sme pre nich napríklad aj eurom. Jednoducho sme taký stred, čo je pre logistiku výhodné.

Ľubomír Fogaš: Typický zákazník je firma, ktorá má určité množstvo objednávok na dennej báze. Nie je to ten typ objednávky, keď jednorazovo naložíte kamión a tým to je vybavené.

kedy sa zákazníci rozhodnú pre fulfilment?

Ľubomír Fogaš: Príčiny sú rôzne. Máme napríklad zákazníka, ktorý sťahoval kancelárie zo Žiliny do Bratislavy a potreboval premiestniť celý sklad. Tiež sú to zákazníci, ktorí sídlia mimo hlavného mesta a potrebujú doručovať po celej Európe a z Bratislavy je to, prirodzene, rýchlejšie a flexibilnejšie. Máme tiež zákazníka, ktorý nevedel pre vlastné sklady na strednom Slovensku nájsť ľudí.

keď ste hovorili, že slovenský zákazník je ten menšinový, máte pocit, že sa tento pomer mení?

Ľubomír Fogaš: Ťažko povedať. Stále máme deväťdesiat percent dopytu zo zahraničia a desať percent zo Slovenska. Paradoxne sa slovenský podiel dokonca zmenšuje. Jednoducho, svet je omnoho väčší a zaujímavejší trh. Aj vďaka tomu rastieme približne desať percent mesačne.

nie je outsourcing práve tým prvým, na čo firmy siahnu v prípade horších ekonomických časov?

 

Celý rozhovor si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite